Larver känner av rovdjur med elektriska fält

Larver verkar kunna känna av elektriska signaler från sina rovdjur, men störs av kraftledningar.

Hårstråna på larver av fjärilar rör sig som svar på statisk elektricitet. Ungefär som du kan styra dina hårstrån med en ballong om du gnuggar den mot huvudet. Forskare vid University of Bristol har upptäckt att larver av karminspinnare, kärrtofsspinnare och påfågelöga reagerar på elektriska fält som liknar dem som avges av deras naturliga rovdjur, som till exempel getingar.

Forskarna kunde se att larverna reagerade defensivt vid olika frekvenser. Exempelvis de som alstras av vingslag från getingar. Även om testerna gjordes på larver så tror forskarna att andra småkryp använder sig av en liknande funktion. I stort sett alla rovdjur alstrar någon form av statisk elektricitet, som småkryp skulle kunna känna av.

Störs av “elektriskt brus”

Studien upptäckte också att elektronisk utrustning och elektriska fält från kraftledningar kan påverka larvernas förmåga att upptäcka sina fiender. Det blir som ett “elektriskt brus” som försämrar larvernas försvar.

– Jag skulle säga att det känns ganska angeläget att nu bedöma om vi hindrar larver och andra djurs förmåga att upptäcka sina rovdjur genom att införa en ny typ av sensorisk förorening – elektriskt brus. Detta avslöjar en ny dimension av samspelet mellan rovdjur och bytesdjur på land, men antyder också ett tidigare obemärkt sätt på vilket vi kan ha en negativ inverkan på djurlivet, säger studiens huvudförfattare Sam England.

Källor: PNAS och University of Bristol