Forskare presenterar lösning på både klimat- och biologisk mångfaldskris

Att ställa om samhället så att vi kan leva inom de planetära gränserna är möjligt, men det kommer kräva förändringar. Ett internationellt forskarteam visar i en ny studie hur det kan gå till.

Åtskilliga studier har redan fastslagit att det krävs snabba, stora och samhällsomvälvande förändringar för att vi ska stoppa klimatkrisen från att bli ett hot mot mänsklighetens civilisation och för att stoppa förödelsen av den nödvändiga biologiska mångfalden. Nu har ett internationellt forskarlag, lett av forskare från Oregon State University, undersökt hur en möjlig väg framåt skulle kunna se ut för att undvika klimatförändringarnas värsta ekologiska och sociala effekter.

Problemen för mänskligheten grundar sig i den explosiva ökning av resursanvändning som skett sedan 1850. Det som också kallas den stora accelerationen har inneburit att vi konsumerar allt mer och i allt högre takt, så till den grad att vi nu lever långt över jordens resurser.

Den stora accelerationen startade runt 1850 och innebar en kraftig ökning av mänsklighetens belastning på planeten. De röda linjerna visar hur forskarna tänker sig “den återställande vägen” framöver.

– Tillväxten i mänsklig befolkning, bruttonationalprodukt och energiförbrukning, främst beroende av fossila bränslen, har lett till en extraordinär ökning av växthusgasutsläppen, dramatiskt förändrat markanvändningen och utlöst en massiv minskning av biologisk mångfald, säger Christopher Wolf, en av författarna bakom studien.

Alternativ till att de rika blir allt rikare

Grundpelarna i forskarnas modell är social och ekonomisk rättvisa, samt miljömässig hållbarhet. Något de kallar “den återställande vägen”. För att ta fram ett möjligt framtidsscenario har de gjort en långsiktig tillbakablick på en rad variabler: utsläpp av fossila bränslen, befolkning, BNP, markanvändning, koncentrationer av växthusgaser, global temperatur, artrikedom av ryggradsdjur, inkomstskillnader och köttproduktion. Forskarna kan därmed visa att utvecklingen har varit väldigt tydlig mot att de rikare blivit rikare.

– Variabeln för inkomstandel sträcker sig tillbaka till 1820 och visar hur de översta 10 procenten konsekvent har fått minst 50 procent av alla inkomster, vilket illustrerar den globala ekonomiska ojämlikheten på lång sikt. Den återställande vägen skulle innebära en mer rättvis och motståndskraftig värld med fokus på naturskydd som en naturlig klimatlösning, samhälleligt välbefinnande och livskvalitet, jämställdhet och hög utbildningsnivå för flickor och kvinnor, vilket leder till låga fertilitetstal och högre levnadsstandard, samt en snabb övergång till förnybar energi, skriver William Ripple, professor i ekologi vid OSU College of Forestry.

Kan vara utmaning på grund av bristande politisk vilja

Forskarnas scenario framåt fokuserar på att minska förbrukningen av resurser till en nivå som håller miljöbelastningen inom planetens gränser, med en BNP per capita som stabiliseras över tid. Detta ger en stor skillnad jämfört med de betydliga vanligare scenarion där det förutsätts en fortsatt ökande resursförbrukning i rika länder.

– Vi förstår att vårt föreslagna scenario kan vara en stor utmaning att genomföra med tanke på nuvarande utsläppstrender, brist på politisk vilja och utbredd social förnekelse, men dess fördelar kan inte ens debatteras ärligt om det inte ingår i alternativen. Vi argumenterar för radikal inkrementalism: att åstadkomma stora förändringar genom små, kortsiktiga steg. Och vi erbjuder en välbehövlig kontrast till många andra klimatscenarier, som kan vara mer anpassade till status quo, som inte fungerar, säger Ripple, professor i ekologi vid OSU College of Forestry och fortsätter:

– Vårt arbete visar hur mänskligheten kan påbörja resan mot att rädda världen från dessa miljömässiga och sociala kriser.

Ännu fler planetära gränser har passerats