Gå till innehållet

Flera faunapassager vid nytt vägbygge

För att minska antalet viltolyckor byggs det inte mindre än sju faunapassager vid ett nytt vägbygge i Göteborg.

2023 blev ännu ett rekordår för viltolyckor. Hela 68 630 kollisioner mellan vilda djur och fordon skedde i Sverige. Det motsvarar nästan 8 per timme, dygnet runt, året om. Förutom skador och dödsfall för djuren innebär det också trauman, skador och dödsfall för väldigt många människor.

En möjlig lösning på problemet är att bygga faunapassager där djuren kan ta sig under eller över vägarna för att minimera risken för krockar. Vägtunnlar för djur har visat sig vara effektiva och ekonomiskt lönsamma i tidigare studier.

Gynnar djurlivet i Djupedal

Just nu byggs det inte mindre än sju faunapassager längs den nya Hisingsleden i Göteborg. Det är fyra “faunatrummor” för småvilt, två “rörbroar” för mellanstort vilt och en passage för större djur som anpassats till omgivningen. Insatserna bör exempelvis gynna djurlivet i det intilliggande skogsområdet Djupedal som sköts med hyggesfritt skogsbruk.

Karolina Petersen, projektledare på Trafikverket, berättar mer om den större passagen under Hisingsleden:

– I passagen valde vi bort asfalt för att gynna fauna och miljö. Passagen är även anpassad för att kunna användas som gång- och ridväg. Meningen är att skogsmarken ska glida över i bron så att den blir en plats som liknar den naturliga miljö som djuren lever i, samtidigt som det blir säkrare för både djur och människor att passera leden.

Källa: Trafikverket

Mer att läsa