Revhajar illa ute – nya lösningar upptäckta

Överfiske har lett till att hajar som lever vid korallrev är mer hotade än man tidigare trott. Det är oroväckande även för de hundratals miljoner människor som är beroende av korallrevens ekosystem.

Den nya studien, publicerad i Science, baseras på 22 000 timmar filmat material från 391 korallrev i 67 länder. De 100 involverade forskarna upptäckte att fem av de vanligaste revhajarterna minskat med hela 60-73 procent. Dessutom fann de 14 korallrev där hajar utrotats lokalt. Tidigare studier visade att hajar försvunnit från vart femte korallrev.

Huvudorsaken till minskningen är fisket. Dels direkt i jakten på hajfenor och kött, men även indirekt i form av bifångster i annat fiske.

Att revhajarna minskar i antal är inte bara ett hot mot dessa specifika arter. Stora marina djur har en nyckelroll i haven. Färre hajar innebär att deras bytesdjur ökar i antal och orsakar stora förändringar längre ned i näringskedjan. Exempelvis att antalet fiskar som äter vattenväxter ökar kraftigt, vilket i sin tur ger en stor effekt på ekosystemet när de viktiga undervattensskogarna försvinner. Dessa växter lagrar dessutom stora mängder kol. Med färre hajar som äter de betande fiskarna försämras kollagringen och därmed eskalerar klimatkrisen.

Det är också värt att komma ihåg att hundratals miljoner människor är beroende av fisk från korallreven som föda.

Det mest oväntade resultatet enligt forskarna var att det kunde vara så olika situation mellan intilliggande rev. Vissa områden kunde vara så överfiskade att tidigare vanliga revhajar nu är utrotade. Samtidigt kunde ett annat rev i närheten vara friskt med en stark population av samma hajart.

Nyckeln för att vända situationen för hajarna är att inrätta effektiva kontroller över fisket, exempelvis marina reservat med totalt fiskeförbud. Hajpopulationerna i dessa områden kan fungera som buffert och kan hjälpa till att åter etablera sig i hårt utsatta intilliggande rev. Forskarna menar att detta väcker visst hopp inför framtiden.

Hammarhajar håller andan för att hålla värmen