Havsfåglar viktiga för korallrevs återhämtning

En ny studie visar att korallrev i närheten av havsfågelkolonier återhämtar sig betydligt snabbare efter värmeböljor i haven.

Tropiska korallrev är ett av de ekosystem som är mest sårbara för klimatförändringar. Detta eftersom allt intensivare marina värmeböljor som dessutom sker allt oftare orsakar massdöd av koraller, som är bland de mest grundläggande arterna i dessa ekosystem. Men om temperaturen återvänder till det normala har korallerna en chans att återhämta sig. Enligt en studie från Lancaster University underlättar havsfåglar den här återhämtningen.

Forskarna kunde under sin mångåriga studie se att på platser med havsfågelkolonier var korallernas tillväxthastighet dubbelt så snabb som i områden utan havsfåglar. Detta på grund av den näring som havsfåglarna tillför vattnet i form av fågelbajs.

Casey Benkwitt, forskare vid Lancaster University i Storbritannien, säger till Mongabay att resultaten väcker visst hopp.

– De flesta berättelser om korallrev är deprimerande, och som ekolog är de mönster man ser ofta inte särskilt tydliga. Men näringsämnena från sjöfågelbajs kan hjälpa korallreven att återhämta sig efter dessa stora utdöenden och växa mycket snabbare. Koralltillväxten är helt galen. År efter år ser vi så starka resultat. Det är verkligen uppmuntrande.

Skillnad på näring från fåglar och jordbruk

Däremot duger inte vilken näring som helst. Näringsämnen från jordbruk och avfall försämrar istället både korallernas motståndskraft mot blekning och förmåga att återhämta sig efter blekning. Att minska näringsberikningen från mänskliga källor är därför en prioriterad bevarandefråga.

– I motsats till näringsämnen som orsakas av människan tillför näringsämnen från djur kväve och fosfor i proportioner som är gynnsamma för koraller, skriver forskarna i sin studie.

Ett av de största globala hoten mot populationerna av havsfåglar är introducerade däggdjur, exempelvis råttor, på de öar där fåglarna häckar. Även främmande växtarter kan försämra fåglarnas häckningsframgångar. Så förutom att begränsa utsläppen från jordbruket och avfall är det därför viktigt att få bort invasiva rovdjur från fåglarnas öar och återställa inhemsk vegetation.

Källor: Science och Mongabay