Fågelfaunan förändras snabbt i skyddade områden

Ny forskning från Helsingfors universitet visar att sydliga fågelarter ökar i antal medan de med nordlig utbredning minskar.

Studien gjordes i och utanför skyddade områden i Kanada mellan 1997 och 2019. Forskarna från Helsingfors universitet kunde se att reservat är viktiga för att bevara nordliga fåglar som lappsparv, en art som finns både i Kanada och Norden. Men under de 22 år som datan samlats in har fågelfaunan blivit allt mer likartad i norr.

– Skyddade områden är effektivare när det gäller att hjälpa nordliga fågelarter som lever i kalla områden, men det var överraskande att upptäcka att sydliga arter ökade snabbare i antal inom än utanför naturreservaten. Resultaten visar att vi fortfarande inte till fullo förstår klimatförändringarnas effekter på artsamhällen. Den snabbare förändringen av fågelsamhällen i skyddade områden kan orsakas av ett mycket komplext nätverk av faktorer, förklarar doktoranden Leena Hintsanen från Finlands naturhistoriska museum vid Helsingfors universitet.

Viktigt skydd som påverkas mer än man trott

De sydliga arterna börjar hitta lämpliga livsmiljöer allt längre norrut i områden som nu värmts upp av den globala uppvärmningen och de tycks föredra att leva i skyddade områden.

– Skyddade områden har stor betydelse för den nordliga spridningen av sydliga arter. Naturreservat kan dock inte helt garantera skydd för nordliga arter som minskar i antal, avslutar Hintsanen.

Tidigare studier har också visat att i takt med att klimatet blir allt varmare flyttar många fågelarter allt högre upp på berg eller allt längre norrut där det är något svalare. För arter som redan lever på höga höjder eller så långt norrut det går, finns det till slut ingenstans att ta vägen när temperaturen fortsätter stiga.

Att fler sydliga arter hittar till Sverige har pågått länge och används ibland som argument från skogsindustrin för att påpeka att den biologiska mångfalden i vissa skogar tycks ha ökat de senaste decennierna.

Snabb uppvärmning slår hårt mot Arktis arter