Två nya däggdjur upptäckta i Europa

Det är inte så märkligt att den nya däggdjursarten och den nya underarten hittills undvikit upptäckt. De lever mestadels under jordytan och dessutom i otillgängliga bergsområden.

Det är två nya mullvadsdjur som upptäckts. I familjen finns ungefär 35 olika arter varav den i Sverige levande mullvaden Talpa europaea är en. De två nya fynden har bekräftats med DNA-teknik och inkluderar den nya arten Talpa hakkariensis och underarten Talpa davidiana tatvanensis. Båda har troligen levt i de turkiska bergskedjorna i 3 miljoner år. Här klarar de temperaturer på 50 grader under sommaren och två meter snötäcke om vintern.

– Det är mycket ovanligt att hitta nya arter av däggdjur idag. Det finns bara cirka 6 500 däggdjursarter som har identifierats över hela världen och som jämförelse finns det cirka 400 000 kända skalbaggsarter, med uppskattningsvis 1-2 miljoner på jorden. Ytligt sett liknar de nya mullvadarna andra arter eftersom livet under jord innebär allvarliga begränsningar för utvecklingen av kroppsstorlek och form – det finns ett begränsat antal alternativ för mullvadar. Vår studie belyser hur vi underskattar den biologiska mångfalden, även i en grupp som däggdjur, där de flesta nog tror att vi känner till alla de arter som vi delar planeten med, säger David Bilton, professor vid University of Plymouth, som tidigare varit med och hittat nästan 80 nya arter av djur, framför allt insekter.

Han menar också att ytterligare undersökningar kommer avslöja ytterligare mullvadsarter och att det är viktig kunskap för att förstå vår natur.

– Allt fler kräver att den globala biologiska mångfalden ska bevaras, men om vi vill skydda arter måste vi veta att de finns över huvud taget. Genom den här studien har vi skapat något av en dold ficka av biologisk mångfald och vet mycket mer om de arter som lever i den. Detta kommer att vara avgörande för naturvårdsexperter och samhället som helhet när de överväger hur man bäst ska hantera denna del av planeten.

• Ny fladdermus upptäckt – “ett spektakulärt djur”