Fågelinfluensan kan ha dödat miljontals vilda fåglar

Fågelinfluensan fortsätter att slå mot nya områden. Sammanlagt har troligen över en miljon vilda fåglar dött i det senaste utbrottet.

Här i Sverige har Folkhälsomyndigheten (FHM) förstärkt övervakningen efter att Världshälsoorganisationen (WHO) nyligen gick ut med en varning om att fågelinfluensan har börjat sprida sig till däggdjur och däribland människor. I Storbritannien har ytterligare två människor smittats den senaste tiden, i Polen och Frankrike har flera fall hos tamkatter konstaterats och i Finland har smittan nått fjällrävar i landets pälsindustri.

– Att det är djur närmare människan som nu blir smittade gör att vi behöver ha en ökad uppmärksamhet. Därför testar vi något fler personer med influensasymtom än vanligt, säger Emmi Andersson, överläkare och utredare på FHM, till SVT.

Bland fåglar som tvingas leva i bur uppgår dödstalen under 2023 enbart i Japan och Frankrike redan till många tiotals miljoner individer eftersom hela bestånd dödas om smittan upptäcks. Under 2022 dödades eller dog hela 131 miljoner tamhöns i bur av viruset.

Vilda fåglar drabbas allt värre i nya områden

Hos vilda fåglar slår smittan också allt hårdare. Norge har drabbats av det värsta utbrottet hittills när tusentals döda fåglar hittats på ön Vadsø, men den verkliga dödssiffran är mycket högre än så, rapporterar NRK.

I Peru har över 200 000 vilda fåglar dött. Framför allt pelikaner, sulor och skarvar. Ian Brown, forskningschef vid Animal and Plant Health Agency i Storbritannien, säger till The Guardian att även om Peru verkar ha drabbats ovanligt hårt i år så är landet troligen inte ensamt.

– Det som har hänt är att detta virus för första gången har hittat till Sydamerika. I Europa, och i viss mån i Nordamerika, har vi haft fall som detta under de senaste åren, så fåglarna kommer att bygga upp en viss immunitet. Men fåglar i Sydamerika har inte sett det här viruset tidigare. Detta kan förklara varför dödligheten är så hög.

I en studie, som publicerades i maj 2023 och som följt fågelinfluensan sedan 2021, uppskattas antalet döda vilda fåglar till “miljontals”. Sedan dess har ytterligare många tusen fåglar dött och mörkertalet är stort eftersom alla döda fåglar inte hittas och eftersom rovdjur gärna passar på att äta upp sjuka eller döda fåglar.

Risken för att smittan utvecklas och börjar drabba fler människor ökar när viruset sprider sig mellan olika däggdjur, som är genetiskt närmare människor än vad fåglar är. Hittills har smittan spritts mellan exempelvis mink, utter, tamkatt, gråsäl, tumlare och rödräv. Skulle fågelinfluensan börja smitta mellan människor finns risken för kraftig smittspridning.

• Fågelinfluensan fortsätter sprida sig till nya områden