Tumlare smittad av fågelinfluensa

Tumlare som undersöks av SVA. Foto: Rodrigo Ferrada Stoehrel/SVA.

Det nuvarande utbrottet av fågelinfluensa anses vara det största i modern tid och nu har även för första gången smittan konstaterats hos en tumlare.

Det är Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) som obducerat en tumlare och kunnat se att den dog av samma virus som ligger bakom sommarens omfattande fågelinfluensautbrott i Sverige, delar av Europa och Nordamerika.

– Så vitt vi vet är detta det första bekräftade fallet i världen av fågelinfluensa hos en tumlare. Till skillnad från sälar, där sjukdomsutbrott orsakat av influensavirus har påvisats upprepade gånger, finns det bara enstaka rapporter om influensavirus hos valdjur. Sannolikt är att tumlaren på något sätt kommit i kontakt med smittade fåglar, säger Elina Thorsson, viltveterinär vid SVA.

Den unga tumlarhannen strandade i Tanums kommun i Västra Götaland den 28 juni 2022. Den var för utmattad för att kunna ta sig ut till havs igen och nu visar SVA:s undersökning att viruset spridit sig i ett flertal organ och orsakat hjärnhinneinflammation.

– Det är ett ovanligt fynd, och intressant eftersom vi får möjlighet att lära oss mer om viruset. Samtidigt handlar detta om ett enskilt fall, och vi har inte sett någon ökad dödlighet bland tumlare. Vi vet att det finns en risk att marina däggdjur kan smittas, och har därför inkluderat provtagning för influensa i vårt övervakningsprogram, berättar Elina Thorsson.

Det är dock inte första gången under det pågående utbrottet som ett annat djur än en fågel smittas. Även enstaka rödrävar, uttrar, lodjur och skunkar har drabbats och i Nordamerika har man sett en ökad dödlighet hos både knubbsälar och gråsälar, men så verkar inte fallet vara i Sverige. Åtminstone inte än så länge.

Källa: SVA