Pris till ängsprojekt för skolelever

Så vilda – det framgångsrika projektet att låta skolelever så ängar och lära dem om växter – har belönats med en utmärkelse. Natursidan satt med i juryn.

15 000 barn har hittills engagerats i Göteborgs botaniska trädgårds projekt Så vilda. Nu har projektet utsetts till ”Årets pollinatör” av Pollinera Sverige, i samarbete med Rikare trädgård och Fritidsodlingens riksorganisation.

Projektet Så vilda, som pågått sedan 2020, går ut på att med hjälp av ett pedagogiskt material, utskick av ängsfröer och kontakt med lärare och barn dels skapa fler ängsytor på skolgårdar men också att lära barnen mer om växter.

– Det ger kraft och kunskap att så frön, se växterna gro och växa till en äng som kan bjuda in humlor, bin och fjärilar. Andelen människor som kan namnge växter i sin närhet minskar i hela världen, men insikt om växternas värde kan bidra till att vända den här utvecklingen, säger Helen Ekvall, projektledare för Så vilda och pedagog på Göteborgs botaniska trädgård.

Motverkar växtblindhet

I en intervju med Natursidan 2021 berättade Helen Ekvall att hon jobbat med utomhuspedagogik i 20 år och sett utvecklingen med att människor kommer längre och längre från naturen.

– Lärare och andra vuxnas kunskap om natur och vilda växter har minskat radikalt och lärarutbildningen har inte längre obligatorisk undervisning om växter och djur.

En blomsteräng från projektet Så vilda med tillhörande skylt.

Tanken med Så vilda var att göra det enkelt för lärarna och eleverna att återfå en del av kontakten. Det skulle inte krävas så mycket förkunskaper och att sköta en äng kräver minimalt med jobb.

– Målet var att alla skolor skulle få en egen plätt med en liten blomsteräng som kan användas i lärandet som ett utomhusklassrum. Det ger en förståelse för sambanden i naturen. Vi har valt att fokusera på växterna. Vi vill försöka lyfta dem och skapa en relation till dem. Kan man namnet på något så blir det betydelsefullt på ett annat sätt. Det kan räcka att känna till att tussilagon är en tidig blomma som ger mat åt humlor som vaknar nu för att skapa en relation till den växten, berättade Helen Ekvall.

Har lett till ökad förståelse

Sedan dess har Så vilda bidragit till att skapa många tusen kvadratmeter ängar och hela 15 000 barn har engagerats i att lära sig mer om betydelsen av vilda växter. Något som poängteras i juryns motivering:

”Så vilda arbetar framgångsrikt med att sprida kunskap och engagemang om vikten av biologisk mångfald och pollinerande insekter. Projektet engagerar både skolor och allmänhet i rörelsen som står upp för den vilda floran och bjuder generöst på fakta. Här finns en magisk trädgård, ett pedagogiskt och inspirerande informationsmaterial samt ett synnerligen välskött instagramkonto.”

– Det är jätteroligt att vårt projekt får utmärkelsen Årets Pollinatör. Jag tror verkligen att uppmärksamheten kommer att hjälpa oss utveckla projektet ytterligare och ge oss möjlighet att nå ännu fler barn, säger Helen Ekvall.

Förskolelärare Helén Diesfeldt från Tunnlandsgatans förskola berättar för Pollinera Sverige att de inte hade någon kunskap om pollinerande insekter när de började arbeta med Så vilda för tre år.
– Men idag vet både barnen och vi hur viktiga de är. Vi har fått kunskap och glädjen att få hjälpa dem, och det har också spritt sig som ringar på vattnet till barnens föräldrar.

Årets pollinatörs jury består av:
Jenny Henriksson, Jordbruksverket
Ulf Nilsson Fritidsodlingens Riksorganisation FOR
Erik Hansson, Natursidan.se och Rikare trädgård