Jubilerande Fåglar inpå knuten når ny milstolpe

Birdlife Sverige har skapat en enorm succé på Facebook. Deras grupp Fåglar inpå knuten har passerat hela 200 000 medlemmar.

Om fågelgruppen Fåglar inpå knuten vore en svensk stad skulle det vara Sveriges femte största. Nyligen fick den nämligen sin 200 000:e medlem. Det innebär också att en grupp om fåglar är en av landets tio största Facebook-grupper.

Utvecklingen har gått relativt fort. När Kent-Ove Hvass, Niklas Aronsson och Johan Åhlén var med och startade gruppen för ganska exakt tio år sedan dröjde det bara ett år tills den hade 5000 medlemmar. Därefter fylldes det på i relativt jämn takt fram till pandemin fem år senare.

– Under pandemin small det till. 10 april 2020 låg vi på 80 000 medlemmar. Därefter fick vi 20 000 nya på ett halvår. Det har också varit en ny boost de senaste månaderna. Från att Vår fågelvärld kom ut i början på december tills nu har ytterligare 20 000 kommit in, säger Niklas Aronsson.

Flera färgstarka profiler genom åren

I dagsläget görs det upp till 200 inlägg i gruppen per dygn. Allt från frågor om artbestämning och undringar om skadade fåglar till fågelfotografer som vill visa upp sina senaste alster. Genom åren har det också upptäckts en hel del rariteter av gruppens medlemmar och Niklas Aronsson minns också flera profiler.

– Under de första åren var det mer personlig kontakt med medlemmarna. Det var flera som nästan verkade leva för gruppen. En som jag minns tydligt hette Bengt. Han blev som en fadersgestalt i gruppen och spred god stämning. Sedan dog han plötsligt. Det var väldigt sorgligt. Han var en stor profil i gruppen.

Aktiva moderatorer

För att bibehålla en bra stämning i gruppen har administratörer och moderatorer valt att hålla ganska hårt på gruppens regler. Det har varit nödvändigt för att behålla en bra stämning anser Niklas Aronsson.

– Vi har varit hårda med vår moderering och tillåter inte att diskussioner drar iväg åt fel håll och har en nolltolerans mot allt elakt, dumförklaringar och sexuella påhopp. Det har tagit mycket tid och vi har haft massor av diskussioner med folk som brutit mot reglerna eller uteslutits, men jag tror att det varit jätteviktigt. Vi har också behövt skriva om reglerna för gruppen många gånger för att anpassa den efter nya situationer. Men det har lett till att vi fått bra struktur på gruppen.

Vad tror du att det fått för effekt att gruppen blivit så här stor?
– Vi har kunnat nå ut mycket och gjort en stor folkbildningsinsats. Fåglar inpå knuten har nog ökat den generella kunskapsnivån om fåglar. Det är gruppens förtjänst. Det är också ett bra sätt att få se fåglar från andra delar av landet. Till exempel kan folk ibland lägga upp bilder på tallbit och videsparv.

Medlemmar är en sekundärvinst

Det kanske inte är vad de flesta tror, men en majoritet av gruppens medlemmar är kvinnor. Andelen är hela 60-70 procent. En liknande utveckling har länge rapporterats bland de nya medlemmarna i fågelföreningarna. Det blir långsamt allt större andel kvinnor i Birdlife Sverige.

Har ni märkt av att även antalet medlemmar i fågelföreningarna ökat i takt med att gruppen vuxit?
– Vi har en viss ökning av medlemsantal, men inte i samma nivå som i gruppen. Inte heller antalet rapportörer till Vinterfåglar inpå knuten har ökat så mycket. Det ligger relativt konstant på 20 000 personer. Det verkar vara runt det antalet personer som är riktigt intresserade av fåglar. Det har varit svårt att få folk att ta steget till föreningarna, men det är en sekundärvinst när det sker. Det primära är att nå ut med information om fåglar, avslutar Niklas Aronsson.

Fågelguide till vinterfåglar inpå knuten
Hur påverkar matning och holkar fågelfaunan?
Birdlife Sverige: Skogsindustrin vilseleder om artskyddet