Ecuador stoppar oljeborrning i Amazonas

Oljebolagen ville borra efter olja i nationalparken Yasuni i Amazonas, som anses vara en av de artrikaste platserna i världen. Men planerna stoppades av en folkomröstning.

Den nästan 10 000 kvadratkilometer stora nationalparken Yasuni i Ecuador konstaterades i en studie från 2010 vara ett av världens rikaste platser när det gäller biologisk mångfald. Här lever även flera ursprungsfolk.

Yasuní har en enastående global betydelse för bevarandet av arter på grund av sin extraordinära biologiska mångfald och potential att upprätthålla denna biologiska mångfald på lång sikt på grund av dess stora storlek och vildmarkskaraktär, intakta samling av stora ryggradslösa djur, skyddsstatus i en region som saknar andra strikt skyddade områden och sannolikhet att bibehålla våta regnskogsförhållanden trots förväntade klimatförändringar med torka i östra Amazonas.

Studie om Yasuni från 2010

Forskarna påpekade också redan för 13 år sedan att ytterligare oljeutvinning i Yasuní “äventyrar områdets bevarandevärden” och att det krävs ett stopp för all ny oljeverksamhet och vägbyggen i Yasuní. Men oljebolagen drev på och ville ta upp över 86 miljarder(!) liter olja ur den artrika regnskogen. Detta trots att Internationella energirådet (IEA) konstaterade 2021 att inga nya olje- eller fossilgasfynd kan exploateras om världen ska ha en chans att nå det uppsatta målet om att nå netto noll-utsläpp till 2050.

Nu har dock planerna i Ecuador stoppats, tack vare en folkomröstning där nästan 60 procent röstade emot en oljeborrning i nationalparken.

Samma dag röstades dessutom lokalbefolkningen i Quito mot en guldgruva i Chocó Andino, ännu ett känsligt naturområde nära huvudstaden.

– Den här segern visar att vi människor agerar för att rädda planeten under klimatkrisen, säger Leonidas Iza, ordförande för Conaie, en paraplyorganisation för Ecuadors urfolk.

• Nyupptäckt grodart döps som motståndshandling