Marin svamp kan bryta ned plast

Vi människor producerar årligen 400 miljoner ton plast och mycket av det hamnar i haven. Nu har forskare upptäckt en havslevande svamp som kan hjälpa till att bryta ned delar av plasten.

Plasten i haven är ett problem som bara blir större och större. Det visar FN:s nya rapport “State of the Ocean Report 2024” som släpptes i dagarna. I dagsläget producerar vi 450 miljoner ton plast och det förväntas fördubblas till 2045 och tredubblas fram till år 2060. Eftersom mycket av plastavfallet hamnar i havet påverkar det allt marint liv; Mer än varannan havssköldpadda och 90 procent av världens havsfåglar har ätit plast och det blir ett allt större problem för valar, hajar och rockor. Även vi människor drabbas; En studie från 2019 visade att vi får i oss motsvarande ett kreditkort mikroplaster i veckan. Sedan dess har plastutsläppen fortsatt öka.

Annika Vaksmaa, huvudförfattare till en ny studie, berättar att stora mängder plast hamnar i subtropiska strömmar i haven där havsvattnet nästan är stillastående. Det påminner om en soppa av plast.
– Det innebär att när plasten väl har transporterats dit, fastnar den där. Omkring 80 miljoner kilo flytande plast har redan samlats i North Pacific Subtropical Gyre bara i Stilla havet, som bara är ett av sex stora skräpöar i världen.

Svampar kan hjälpa till med nedbrytningen

Dessa skräpöar bildas eftersom plast tar oerhört lång tid för att brytas ned. Nu har forskare från flera olika läroverk upptäckt att en svamp som lever i havet och som kan snabba på processen något eftersom den bryter ned plast. Det är polyeten, den vanligaste plasten i haven, som svampen kan bryta ned om den först har utsatts för UV-strålning från solljus.

Nedbrytningen går fortfarande långsamt – hastigheten är knappt 0,05 procent per dag, men det går åtminstone snabbare än med enbart UV-ljus.
– Det var redan känt att UV-ljus bryter ner plast mekaniskt, men våra resultat visar att det också underlättar den biologiska nedbrytningen av plast som utförs av marina svampar, säger Annika Vaksmaa.

Med den nya upptäckten har det sammanlagt hittats fyra arter svampar och ett större antal bakterier som kan bryta ned plast. Annika Vaksmaa tror att det finns ännu fler okända svampar som också bryter ned plast i djupare delar av havet.
– Marina svampar kan bryta ner komplexa material som består av kol. Det finns mängder av marina svampar, så det är troligt att det utöver de fyra arter som hittills identifierats även finns andra arter som bidrar till plastnedbrytningen. Det finns fortfarande många frågor om dynamiken i hur plastnedbrytningen sker i djupare lager.

Källor: Science of the total environment och Royal Netherlands Institute for Sea Research