Ballonger är den värsta plasten för havsfåglar

Nedskräpning på strand. U.S. Fish and Wildlife Service HeadquartersBeach strewn with plastic debrisUploaded by Dolovis, Public Domain, Länk

I en ny studie som publicerats i Scientific Reports har 1733 döda havsfåglar studerats. De australiska forskarna upptäckte att ballonger är den plast som dödat flest av dem.

Det var 32 gånger större sannolikhet att fåglarna dött av en ballong än av hård plast. Det visar studien som gått igenom 1733 döda havsfåglar av 51 arter. En tredjedel av dem hade ätit skräp. De kom också fram till att en enda bit plast hade en 20-procentig risk att döda fågeln och att nio föremål ökade risken till 50 procent.

Även om mjuk plast bara stod för 5 procent av föremålen som hittades i fåglarna så stod den för 40 procent av alla dödsfall. Detta eftersom den vanligaste plastrelaterade dödsorsaken är blockering av mag- och tarmkanalen.

Doktoranden Lauren Roman ledde studien och berättar att liknande forskning på havssköldpaddor har också visat att mjuk plast är farligare än hård plast.

– Även om hård plast är mindre dödlig så orsakade den mer än hälften av alla dödsfall i vår studie. Bevisen är tydliga. Om vi vill stoppa havsfåglar från att dö av att svälja plast så måste vi minska eller ta bort den marina nedskräpningen, speciellt ballonger, säger hon till Science Daily.

Källor: Science Daily och “A quantitative analysis linking seabird mortality and marine debris ingestion