Ytterligare 224 nya arter upptäckta i område i behov av skydd

Grodan Leptobrachium lunatum lever i Vietnam och Kambodja. Den är hotad på grund av skogsavverkning och eftersom dess grodyngel används i matlagning. Foto: Piotr Naskrecki

Att vi fortfarande vet väldigt lite om världens arter är Mekongregionen ett bra exempel på. Enbart under 2020 upptäckte forskare och naturvårdsorganisationer 224 nya arter i området. Sedan 1997 har över 3 000 nya arter beskrivits i området.

Mekongflodsområdet i Sydöstra Asien går genom Kambodja, Laos, Myanmar, Thailand och Vietnam och har en väldigt hög biologisk mångfald. Här lever bland annat tigrar, asiatiska elefanter, vietnamantiloper, juveltrastar och Mekongjättemalar. Dessutom upptäcks ständigt nya arter i området.

– Upptäckten av nya arter år efter år visar betydelsen av de återstående ekosystemen och det fortsatta intresset för biologiska utforskningar av Mekongfloden. Det sätter också fokus på det brådskande och enorma behovet av att öka skyddet av arter och livsmiljöer. Utan betydande bevarandeåtgärder, kommer vi fortsätta att förlora de arter som gör vår region rik och unik. Med kollektiva bevarandeinsatser av regeringar, forskare, icke-statliga organisationer och lokala samhällen, kan vi säkerställa att fantastiska nya arter, som de som beskrivs här, kan klara sig och upptäckas även framöver, skriver WWF i sin rapport New Species Discoveries 2020 Report.

Languren Trachypithecus popa är döpt efter Myanmars berömda vulkan Mount Popa och upptäcktes först i form av ett 100 år gammalt exemplar på Naturhistoriska museet i Storbritannien. Det finns idag cirka 200–250 individer. Foto: WWF Myanmar

Rapporten har tagits fram i ett samarbete mellan hundratals forskare, naturvårdsorganisationer och forskningsinstitut. Tillsammans har de enbart i den senaste rapporten beskrivit 155 kärlväxter, 16 fiskar, 17 groddjur, 35 reptiler och ett däggdjur. 208 av dessa 224 arter anses vara endemiska och finns enbart i det land där de hittades.

Vang Vieng i Laos. Foto: WWF

Sedan kartläggningen av området började för 25 år sedan har 3 007 nya arter beskrivits här. Men många arter dör ut innan de ens upptäckts eller beskrivits av forskare. Det beror bland annat på förstörda livsmiljöer, sjukdomsspridning, konkurrens från invasiva arter samt illegal och ohållbar handel med vilda djur.

Geckoödlan Cnemaspis selenolagus från Thailand ser ut som om den är målad på halva kroppen: Den är gul-orange på framkroppen och grå på bakkroppen. Det gör att den kan gömma sig bland lavar och torr mossa på stenar och i träd. Foto: Mali Naiduangchan

– Människors hälsa hänger ihop med hur naturen mår, så vi måste lära oss att leva tillsammans med alla andra varelser på jorden i stället för att utrota dem. Vi kan inte förstöra naturen och ekosystemen utan konsekvenser. Låt oss skydda det som går i Mekongområdet och andra artrika platser, säger Louise Carlsson, naturvårdsexpert på WWF.

Växten Amomum foetidum tillhör familjen ingefärsväxter och upptäcktes i en växtaffär i östra Thailand. Den utsöndrar en kraftig doft och används ofta istället för en art av bärfisar i en populär chilipasta. Foto: Thawatphong Boonma