Sveriges första gråhuvade vipa upptäckt

Gråhuvad vipa. Foto: AlpsdakeEget arbete, CC BY-SA 3.0, Länk

Under måndagseftermiddagen gjordes ett minst sagt oväntat fågelfynd i Sverige. En gråhuvad vipa, som i vanliga fall lever i östra Asien och Indien. Den har bara vid tre tillfällen hittats närmare oss. En gång i Oman 2012, vid ett tillfälle i Turkiet 2018 och i Norge, för en vecka sedan.

Den “svenska” gråhuvade vipan är därmed troligen samma individ som spenderade tre dagar i början av maj i Arendal i Norge.

I Sverige hittades den strax öster om Karlstad under måndagen. Upptäckarna insåg vilken uppmärksamhet fyndet skulle få och kontaktade genast markägaren, som var positivt inställd till att det skulle komma folk för att titta på den gråhuvade vipan. Markägaren upplät delar av sin mark så att fågelskådarna skulle kunna parkera. Det gjordes även iordning skyltar. I gryningen på tisdagen när över 100 fågelskådare var på plats kunde de alla njuta av den rejält felflugna fågeln.

LÄS ÄVEN: • Natursidans guide till fågelskådning

Moa Pettersson, talesperson för Biologiska mångfaldens dag, var en av dem som var på plats tidigt på torsdagen. Hon berättar att vipan var stilla när den upptäcktes kvart över fyra på morgonen.
– Det var inte mycket action mer än att den snabbt putsade sig några gånger. Vid fem började den röra sig och promenerade runt på strandängen till allas förtjusning. Kvart över fem tog den till vingarna och drog iväg över skogen mot sydost. Alla blev rätt paffa, och ett massivt lämmeltåg begav sig mot bilarna.

Den gråhuvade vipan återvände dock efter en dryg timme och har under morgonen gjort några flygturer för att sedan återvända till platsen.

LÄS ÄVEN: • Karta över Sveriges bästa platser för fågelskådning

Enligt Norsk Ornitologisk Forening flyger gråhuvade vipor gärna på natten, så förhoppningsvis stannar den åtminstone hela tisdagen. Eller så är den kvar i veckor. En del av charmen med fågelskådning är att man aldrig kan vara helt säker på hur fåglarna agerar.

Källa: Bird Alarm