Gå till innehållet

Sveriges djur­vänligaste rese- och hotellföretag

Djurens rätt har släppt en undersökning om hur Sveriges hotell- och resebransch tar hänsyn till djurvälfärd. Det visar sig att många företag inte bryr sig speciellt mycket om de landlevande djur i Sverige som enligt Djurens Rätt har det sämst; kycklingar och hönor.

Djurens rätts undersökning ger alla granskade företag poäng baserat på tre grunder;
1. European Chicken Commitment (ECC), som utgör en miniminivå för djurvälfärd bland kycklingar med bland annat krav på utevistelse och förbud mot turbokycklingar som ökar sin vikt med 5 000 procent på drygt en månad. (3 poäng)
2. Burägg – eftersom Sverige inte har något förbud mot att hålla hönor i burar behöver företagen “aktivt säga nej till det plågeri som burhållning innebär”. (1 poäng)
3. En minskning eller upphörande av att servera kött och istället servera växtbaserade alternativ. (1-4 poäng)

– Syftet med guiden är att underlätta för konsumenter och att hjälpa dem göra medvetna och djurvänliga val under semestern. Här kan de även se och jämföra vilka företag inom tåg- och flygsektorn, färjebolag, hotell och camping samt bil- och drivmedelsstationer som väljer att ta mer ansvar för djuren, idag och framåt, skriver Djurens rätt.

SJ är överlägset bäst i klassen

När det gäller tåg- och flygbolag utklassar SJ motståndet. De fick 5 av 8 poäng medan tvåan (Snälltåget) bara fick 1 poäng. Vy tåg nådde 0,5 poäng och för MTRX, SAS och BRA flyg blev det 0 poäng. Förutom SJ är det inga av dessa bolag som har några policybeslut mot ägg från hönor i trånga burar eller turbokycklingar.

– Kycklingar och hönor är de djur som är flest och har det absolut sämst i djurfabrikerna. Att stora företag duckar sitt ansvar är inte bara oroväckande, utan något som även blottar större brister i deras hållbarhetsarbete, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer hos Djurens Rätt.

Färjebolagen får usla betyg

Även bland de svenska färjebolagen var betygen usla. Destination Gotland nådde upp till 1,5 poäng, men Finnlines, Tallink Silja, Stena Line och Viking Line fick alla 0,5 eller 1 poäng av 8 möjliga. Inget av de granskade färjebolagen “gör någon koppling mellan hållbarhet och djurvälfärd”, skriver Djurens rätt.

På hotellsidan ser det lite bättre ut. Scandic får högst betyg av alla i undersökningen (6 av 8) och Best Western Hotel, Group, Elite Hotels, ESS Group, Nobis och Sabis fick alla 4 poäng. Radisson kom upp i 2 poäng medan Gekås Ullareds hotell, First Hotels och Burgsvik Group (Rasta, restaurangerna på Nya och Gamla Ullevi och flera hotell) får 0-1 poäng.

– Det är positivt att fler företag tar ansvar och ställer högre djurskyddskrav, samtidigt som de satsar på mer växtbaserat. Just den kombinationen är nyckeln till att skapa en hållbar livsmedelsproduktion framöver och jag hoppas att de företag som hamnar längre ner i rankingen nu inspireras att vara en del av förändringen, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Läs även

Sveriges djur­vänligaste kommun 2023 har utsetts
Så kan djur släppas fria i djurhållningen
• Turistföretag fortsätter utnyttja djur i fångenskap
Kända djur från filmer lever plågsamma liv i verkligheten

Källa: Djurens Rätt

Mer att läsa