Gå till innehållet

Ny rapport: Näringslivets palmoljeinköp ”oacceptabla”

Palmoljefrukter som skördas på Borneo. Foto: Aaron Gekoski, WWF

Odlingen av palmolja bidrar till skövlingen av regnskog och efterfrågan ökar kraftigt. I en ny rapport har WWF rankat företagens arbete med att köpa in hållbart producerad palmolja. De kom fram till att en majoritet av företagen gör för lite och då ingick inte ens palmolja till biodiesel, som är den största importen av palmolja till EU.

– I en tid som präglas av klimatkris och förlust av biologisk mångfald är det oacceptabelt att näringslivet inte gör mer för att ställa om till mer hållbar palmolja. Nu får det vara slut på ursäkter. Det finns positiva exempel som leder vägen framåt, men nu måste de bli fler, sammanfattas rapporten av Gustaf Lind, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Rapporten har gått igenom 227 livsmedels- och hygienbolag, bland dem flera svenska, och rankat dem utifrån arbetet med palmolja. En majoritet av företagen har förvisso åtagit sig att köpa palmolja fri från avskogning och kränkningar av mänskliga rättigheter, men bara ett fåtal bolag har tillräckligt skarpa policyer för att infria detta, enligt WWF. 

Fåtal företag får beröm

Några få företag får relativt bra betyg i rankingen. Det gäller Coop i Schweiz, chokladtillverkaren Ferrero (Nutella, Kinderegg) och IKEA. De köper alla in RSPO-certifierad palmolja som är spårbar och som inte innehåller ocertifierad palmolja, vilket annars är vanligt (se nedan). Några fler företag får beröm i rapporten. Det gäller bland annat Arla Foods (mejeriprodukter), Estée Lauder (parfym, hudvårdsprodukter och smink) och Beiersdorf (hygien och kroppsvård) som förbättrat sig mycket på enbart ett år.

En majoritet av de undersökta företagen, exempelvis McDonald’s och The Body Shop har fortfarande en lång väg kvar anser WWF. Dessutom svarade inte en tredjedel av de tillfrågade företagen på enkäten som rapporten hade som underlag. Det gäller till exempel Mondelez, med produkter som Aladdin, Marabou, O’boy, Oreo, Non stop, Toblerone och Daim. Företaget köper förvisso RSPO-palmolja, men stora delar av det som köps in (närmare 98 procent) blandas ut med ocertiferad palmolja, det är så RSPO-systemet fungerar.

– Hundratals storbolag har lovat att stoppa avskogningen i sina värdekedjor, många fram till 2020. Ändå fortsätter värdefulla ekosystem att förstöras i en alarmerande takt. Här har framför allt bolagen, men även konsumenter både i Sverige och internationellt, en viktig roll i att driva på marknaden, säger Olle Forshed, sakkunnig på regnskog och tropiskt skogsbruk på Världsnaturfonden WWF.

Stora problem med certifieringen

Många av bolagen på marknaden brukar hävda att de enbart köper hållbart producerad palmolja eftersom de köper RSPO-certifierad palmolja, men det är minst sagt en sanning med modifikation. Dels har hela RSPO-systemet fått kritik åtskilliga gånger för bristande kontroller och det har avlöjats att många RSPO-anslutna företag bidrar till regnskogsskövlingen. En annan faktor är att en stor majoritet av den RSPO-märkta palmoljan egentligen varken är spårbar eller säkert att den är hållbart producerad.

Det finns nämligen fem olika nivåer av RSPO-palmolja. För de två billigaste och vanligaste, kallade ”mass balance” och ”book & claim”, blandas den certifierade palmoljan med ocertfierad, vilket WWF menar innebär en stor risk för att bidra till avskogningen av regnskog. RSPO-märkta produkter innehåller med andra ord ofta palmolja även från ocertifierad produktion. 

En annan viktig faktor är att rapporten bara undersöker livsmedels-, smink- och hygienföretag. Den större delen av palmoljeimporten till EU går nu till biodieselproduktion och globalt står den för 22 procent av all palmolja. 

– För att dämpa efterfrågan på palmolja och få till en hållbar produktion vill WWF att all användning av palmoljeprodukter för drivmedel och annan energiproduktion stoppas. Detta gäller både palmolja och PFAD, en biprodukt i palmoljetillverkningen. Av den anledningen har företag inom dessa sektorer inte inkluderats i rankingen. Syftet med den här rapporten är att få de branscher där vi ser att palmoljan har en roll att förbättra sitt arbete, inte att sluta använda den helt, skriver WWF i samband med lanseringen av rapporten.

Gör så här som konsument

Som medveten konsument har du två alternativ: Antingen bojkottar du palmolja om du inte litar på RSPO eller så måste du själv kolla upp vilken sorts palmolja som företaget använder. Då måste du kolla upp vilket företag som producerar ett visst livsmedel och sedan söka på ”rspo + företagets namn”. Då brukar man hitta till RSPO:s dokumentation över vilken sorts palmolja företagen köper in. Här finns till exempel Mondelez (Marabou) rapport (länk). Bläddra ner på sidan 5 i rapporten och läs under rubriken 2.4. I Mondelez fall är enbart drygt 4 000 av över 325 000 ton (1,3 procent) palmolja så kallad ”segregated” – det vill säga spårbar. Det är med andra ord inte enkelt att vara en medveten palmoljekonsument.

Mer att läsa