Svenska podcasts om naturen

Det finns mängder av bra podcasts/poddradioprogram om natur. De flesta håller väldigt hög klass och borde vara ett måste för naturvänner att känna till. Här är vår guide till Sveriges bästa naturpodcasts.

En podcast kan förklaras som ett radioprogram på nätet som du kan lyssna på när du vill. Enklast är att prenumerera på program som du gillar via en smartphone. Leta först upp ett podcastprogram i App Store (iphone/ipad) eller Google Play (Android). Du kan söka på podcast. De populäraste sökresultaten bör vara bra program, men några kända alternativ är Apple Podcaster, Acast eller Pocket Casts. När du laddat hem programmet söker du efter podcastens namn i podcastprogrammet.

Utbudet av podcasts som handlar om naturen har sakta ökat och nu finns det bra program om många ämnen. Här är några poddradioprogram som du bör lyssna på:

Artpodden
är en podcast om arter. Ekologigruppens experter berättar om olika artgrupper och deras roll i naturen. Ibland medverkar även inbjudna gäster. Hittills har programmen handlat bland annat om svampar, misteln, ålen och parning.

Borta för alltid
handlar om arterna vi redan förlorat. De utrotade arterna som antagligen aldrig kommer tillbaka. Om pungvargen, dronten, vandringsduvan och många andra. Läs mer i den här intervjun med programmets skapare.

detvarengangenskogDet var en gång en skog är Petra Mattssons dokumentär i samarbete med Naturskyddsföreningen om hennes barndoms skog, men framför allt om det svenska skogsbruket och deras ”frihet under ansvar”. En snygg och effektiv blandning av fakta, granskning och personligt berättande. Läs vår intervju med Petra Mattsson här.

Eriks fjärilspodd
tar upp en mängd olika ämnen kring fjärilar genom intervjuer med kunniga personer. Erik Cederberg har bland annat intervjuat Pav Johnsson om fjärilsskådning, Karin Ahrné om Artdatabankens arbete och Nils Ryrholm om fjärilsetik.

Fotografen och landskapet är en podcast skapad av Theodor Paues, som vill skapa en plattform för samtal om landskapsfotografi som både går in på detaljer och som hålls relativt informellt. Upplägget är intervjuer med naturfotografer och i slutet av 2019 hade podcasten över 30 avsnitt. Läs vår intervju med Theodor.

Livet enligt Naturmorgon
är Naturmorgons specialpodcast där de ”nördar ner sig lite extra i serier om olika ämnen”. De har hittills sänt små serier av poddar som går igenom bland annat svenska fåglars läten, svampar, växter, strandfynd och fjärilar.

Naturfotopodden
startades 2016 av Therese Forsberg. Hon intervjuar naturfotografer om deras arbete och får oss lyssnare att lära känna personerna bakom bilderna. Läs vår intervju med Therese Forsberg här.

naturmorgonNaturmorgon i P1 har sänts i över 25 år, men det märks snarare i ett väloljat maskineri än att det skulle låta trött. Vecka efter vecka hittar programledarna nya vinklar och ämnen att belysa på ett kunnigt sätt i direktsändning. Imponerande. Finns som podcast.

naturprogram-naturpoddenNaturpodden görs i Uppsala av Emil V. Nilsson, Johanna Sköld och Daniel Schrire på Biotopia. De har hittills bland annat rapporterat om björnar i Uppland, tajgasångare på Svenska högarna, hur man överlever i vildmarken och om harren i Bredforsen. Läs Naturpoddens artiklar hos Natursidan här.

naturprogram-norderiet
Nörderiet är länsstyrelsen i Skånes egen podcast. Programledaren Mikael Ringman har i varje program med en gäst som har ett expertområde inom natur och djur. Intervjuerna är djuplodande och det är inte alltför komplicerat att hänga med i samtalen.

pippipoddenPippipodden samlar fågelskådarna Anders ”Widde” Wirdhem och Christopher ”Gullet” Gullander framför mikrofonerna. Tillsammans diskuterar de den senaste forskningen, fågelnyheterna och varierar innehållet med kåserier och mindre seriösa inslag. Lättsamt, intressant och kunnigt. Läs vår intervju med ”Gullet” här.

Pjodden
heter BirdLife Sveriges podcast som går på djupet med bestämningsproblematik, aktuella obsar, taxonomi, fågellitteratur och annat som är relaterat till fåglar och fågelskådning. Podcasten görs av Mats Waern, Jonas Bonnedahl och Magnus Hellström.

naturprogram-fardPodcasten Färd har hunnit med 36 avsnitt vid det här laget och behandlar på ett härligt nördigt sätt friluftsliv i allmänhet. Ibland djupdyker de i hur man gör god och lättviktig färdkost, vad man ska tänka på inför sin första fjälltur och ibland blir det filosofiska funderingar kring vandrandet.

Skarpt läge
heter Naturskyddsföreningens podcast som tar upp miljö- och klimatfrågor. Föreningens sakkunniga diskuterar bland annat köttätande, massutrotningen av arter, flygande och partiernas miljöpolitik.

storslagenfjallmiljoStorslagen fjällmiljö
är en nischad podcast där kunniga gäster och programledaren diskuterar fjällvärlden ur olika vinklar så som turism, lokal samverkan och konflikter mellan intressen. Samtalen är ibland något byråkratiska, men det är alltid intressant.

Veckans fågel
är helt enkelt korta och koncisa program om olika fåglar. Avsnitten är 3-5 minuter långa och introducerar lyssnarna till svenska fågelarter och deras läten. Läs vår intervju med skaparen Anders Wigren här.

Vilse
handlar om friluftsliv. Nils Grundberg träffade ofta människor som ville ge sig ut i naturen men som av olika anledningar inte kom iväg. I sin podcast tar han upp enkla, nödvändiga kunskaper och nöjen som vi moderna människor håller på att glömma. Om allt från skogsbad till yxor. Läs Natursidans intervju med Nils här.

wwfdokumentarWWF Dokumentär
inleddes med en serie om haven och följdes upp med temat ”Liv på planetens villkor” och tar upp ämnen som ”Kvinnorna som odlar sin framtid” och ”Barnen som är superhjältar för miljön”. Riktigt välproducerat och en blandning av upplysande och hoppingivande.

Har vi missat några naturpodcasts? Tipsa oss gärna.