Fjärilar inspirerar effektivare cancer-upptäckt

Genom att härma hur fjärilar uppfattar ljus har forskare tagit fram en bildsensor som effektivt hittar cancerceller.

Bildsensorn har inspirerats av riddarfjärilen Papilio xuthus förmåga att se ultraviolett (UV) ljus. I försök har sensorn klarat att skilja mellan cancerceller och normala celler med 99 procents säkerhet.

Viktor Gruev, professor i elektro- och datateknik vid University of Illinois Urbana-Champaign, berättar att han är imponerad över fjärilarnas förmåga att se små variationer i UV-ljuset:
– Det är fascinerande för mig hur de kan se dessa små variationer. UV-ljus är otroligt svårt att fånga, det absorberas av allt, och fjärilar har lyckats göra det extremt bra.

I cancervävnader finns det högre koncentrationer av aminosyror, proteiner och enzymer och när dessa utsätts för UV-ljus lyser de upp och fluorescerar. Enligt Shuming Nie, som också medverkade i studien, har det tidigare inte varit möjligt att läsa av detta ljus med så stor precision.

– Avbildning i UV-området har varit begränsad och jag skulle säga att det har varit det största hindret för vetenskapliga framsteg. Nu har vi tagit fram den här tekniken som gör att vi kan avbilda UV-ljus med hög känslighet.

Fjärilar med hög känslighet för UV-ljus är bara en av många exempel på djur med avancerade sinnen. Sköldpaddor och många andra djur kan känna av jordens magnetfält, mantisräkor kan upptäcka polariserat ljus och elefanter kan höra mycket lägre frekvenser än människor.

• Fågelvingars färg och form har många förklaringar