Effektiv, snygg och smart barnbok om rovfåglar

Den fjärde boken i Martin Emtenäs och Jonas Källbergs serie om svenska djur handlar om rovfåglar och ugglor.

Efter Svenska fåglar, Svenska däggdjur och Svenska grod- och kräldjur har teamet Martin Emtenäs och Jonas Källberg återvänt till fåglarnas värld och tar sig an 29 ugglor och rovfåglar som lever i Sverige. Upplägget är detsamma; Martin Emtenäs känsla för att presentera fakta på ett intressant sätt och illustratören Jonas Källbergs speciella stil på djuren paras ihop med tydlig grafik och layout som presenterar fåglarna som om de vore med i ett tv-spel.

Boken är riktad till barn och de kommer med hjälp av det lättlästa upplägget snabbt lära sig saker som att bivråkar äter insekter, hökugglor ofta sitter öppet på en gren, ängshökar bygger bon på marken, ormvråkar kan bli 30 år gamla och att pilgrimsfalkar finns i hela landet, men är svåra att se. Det är väldigt tydligt att barn suger i sig fakta med det här upplägget.

Varje art i “Svenska fåglar – ugglor och rovfåglar” presenteras med snabba fakta och ikoner som är enkla att förstå.

Det kanske kan låta som en trist tidstypisk eftergift att låta tv-spelsgränssnitt och fakta i munsbitar ta över gammal hederlig text, men då har man missat poängen. Ikonerna och grafiken gör varje sida mer faktaspäckad än vad en textsida hade kunnat lyckas med. Varenda detalj på sidan med fiskgjusen här ovan säger något om hur den lever. Efter några minuter med att lära sig symbolerna kommer barnen snabbt kunna få reda på mängder av grundläggande fakta om fiskgjusen på ett sätt som ren text skulle ha svårt för.

Omslaget till “Svenska fåglar – ugglor och rovfåglar”

Man skulle kunna hänga upp sig på små detaljer som att fjällvråken och jaktfalken inte riktigt känns igen. Eller att den konstnärliga friheten blev lite väl stor när bivråken fick vad som liknar en metallmask på huvudet (jag väljer att se det som en hyllning till MF DOOM). Men i övrigt är porträtten slående lika även om de inte haft som mål att bli naturtrogna. De flesta ugglor är utsökta och sparvugglan så gullig att det är löjligt.

Jag kan rekommendera att försöka härma fåglarnas läten enbart baserad på texten och sedan lyssna på facit i Fågelguiden-appen eller den klassiska boken Fågelsång med uppspelningsknapp. Men kanske är det också tur för barnens nattsömn att det inte finns någon funktion med fåglarnas läten i boken. Att höra en tornuggla innan det är dags att släcka lampan rekommenderas inte ens för vuxna.

Transparens: Natursidan fick ett exemplar av boken från förlaget.

Alla Natursidans bokrecensioner.