Ny fågelbok med egen stil

Inspirerad av succén med Pokémon Go har Martin Emtenäs tillsammans med illustratören Jonas Källberg gjort en ny fågelbok för unga med en grafisk stil som skulle platsa i en påkostad mangaserie och med ett upplägg som påminner mer om ett spel än om en fågelhandbok.

Det är svårt att inte tänka “ännu en fågelbok – behövs det?” när “Svenska fåglar” släpps. Det är naturligtvis bokens författare Martin Emtenäs fullt medveten om och redan i bokens pressmeddelande bemöter han denna tanke:

– Det finns hur många fågelböcker som helst. Antingen gör man ingen alls, eller så gör man något helt nytt. Ornitologerna jag känner muttrade när ungarna gav sig ut för att jaga Pokémons i timmar. Tänk om man kunde få barnen att gå ut i naturen och samla på fåglar också.

Varje fågel presenteras i boken med tydlig grafik, staplar och symboler. På så sätt får man snabbt ett intryck hur de lever. Stjärtmesen beskrivs till exempel som svår att se (röd symbol med kikare), insektsätare, väldigt social och rastlös.

– Jag tycker att det har saknats en bok som på ett intuitivt sett förklarar hur fåglarna hänger ihop. I den här boken är det fokus på de olika fågelfamiljerna. Dessutom ville jag göra en bok där fåglarna är lätta att jämföra mellan varandra och där så mycket som möjligt av faktan fås i tydlig grafik istället för att man måste leta i texten. Jag ville även att själva texterna skulle fokusera mest på fåglarnas unika särarter, vilka de ÄR istället för hur de ser ut, säger Martin Emtenäs, tidigare programledare för “Mitt i naturen” och “Stora fågeläventyret”, författare till bland andra “Upplev Sveriges natur” och “Vilda djurboken”.

Fåglarna i boken delas upp i sina respektive familjer och är lätta att jämföra med varandra. Som på den här sidan där det går att se ungefär hur stora de är.

“Svenska fåglar” ger känslan av att vara resultatet av en häckning mellan ett snyggt spel och en faktafylld och pedagogisk fågelbok för barn. Jonas Källbergs bilder i en väldigt tilltalande och gullig manga-stil gör mycket för bokens första intryck. Fåglarna är lätt att känna igen, men har getts en tilltalande omdesign. Ett arbete som varit en utmaning för honom.

– Den stora utmaningen har varit just dom förbaskade fåglarna. Jag har, sedan tidig ålder, lidit av den självdiagnoserade åkomman”nedsatt naturintresse” vilket betyder att jag inte ens har kunnat skilja på skata och kråka, än mindre rita någon av dom. Som om det inte var tillräckligt så visade det sig vara betydligt svårare än vi först hoppats att hitta rätt ton på bilderna. Vart går gränsen mellan avbildande och karikatyr? När blir fågeln för overklig och när blir den för fantasilöst verklighetstrogen? Jag tror och hoppas verkligen att vi har hittat rätt och gör våra svenska fåglar rättvisa, säger Jonas Källberg.

Kråkfåglarna hör till samma familj, men som synes skiljer de sig åt en hel del på hur de lever. Kanske en självklarhet för fågelskådare, men en ögonöppnare för många nytillkomna.

Jonas Källberg kan vara lugn. Fåglarna görs inte bara rättvisa, de presenteras så inbjudande att det säkerligen kan locka unga in i fågelintresset. Personligen vill jag se mer i den här stilen. När kommer seriealbumen om “Svenska fåglar” och deras äventyr i den svenska naturen? När kommer den tecknade serien om fåglarna på Barnkanalen?

“Svenska fåglar” släpps den 13 mars 2020.