1 miljon sillgrisslor dog i extremt upphettat hav

Sillgrissla. Foto: Daniel Pettersson

I en ny studie konstaterar forskare att de tiotusentals döda sillgrisslor som spolats i land i norra Stilla havet bara är en bråkdel av antalen som dött. Det kan röra sig om upp till en miljon sillgrisslor och det beror på en extremt hög vattentemperatur i området.

Natursidan skrev om fenomenet 2016 när rekordmånga sillgrisslor dog i Alaska. Forskarna kallade det ”utan motstycke”, men det enda eventuella sambandet de kunde hitta var den höga temperaturen.

Det beräknas ha spolats upp 62 000 sillgrisslor på stränderna i Nordamerika enbart under 2015 och 2016 och de verkade alla vara utsvultna. Men bara en liten andel av alla som dött hamnade på stränderna. Upp till en miljon sillgrisslor kan ha dött under dessa extrema år. Det motsvarar en fjärdedel av den häckande populationen i området. Dessutom dog en hel del kortstjärtade liror, tretåiga måsar, lunnefåglar, sjölejon och bardvalar.

Värmeböljan i vattnet 2015-2016 kallades “the blob” och har nu avtagit, men ersatts av en ny uppvärmning. Havstemperaturen 2019 var världen över rekordhög och accelererande. Samma år rapporterade forskare att det för femte året i rad upptäckts massiv fågeldöd i Alaska och att det fanns en koppling till klimatkrisen och den höga vattentemperaturen.

John Piatt, forskare och biolog vid U.S. Geological Survey’s Alaska Science Center berättar att en sådan här stor kollaps av populationer aldrig tidigare uppmätts.
– Det var häpnadsväckande och alarmerande och en stark varning om den enorma inverkan som havsuppvärmningen kan ha på det marina ekosystemet.

En studie från i maj 2019 kopplar de massiva svältåren för havsfåglar i området till minskningar i antalet djurplankton och fiskpopulationer på grund av de förhöjda yttemperaturerna i havet.

Läs mer om sillgrisslor

Sillgrisslan är mellan 40 och 45 centimeter lång och har ett vingspann på 60-70 centimeter. De blir omkring 30 år gamla, men rekordet ligger på 48 år och elva månader. De lägger sina ägg i maj och juni för att sedan ruva under en månad då både honan och hanen hjälps åt och avlöser varandra. I Sverige finns det sillgrisslor både på väst- och östkusten.

Femte året i rad: Massiv fågeldöd i Alaska kopplad till klimatkrisen