Svenska forskare har hittat världens äldsta växter

En av världens äldsta kända växter, en kolonibildande rödalg, 1,6 miljarder år gammal. Bilden visar fossilet i genomskärning och är ca 1,4 mm tvärsöver. Cellerna är delvis uppradade i “fontäner”. Foto: Therese Sallstedt, Naturhistoriska riksmuseet

Forskare vid Naturhistoriska riksmuseet har hittat fossil av rödalger som är 400 miljoner äldre än några andra funna växter. Fynden ritar om kartan för livet på jorden och visar att det fanns relativt avancerat liv redan för 1,6 miljarder år sedan.

– Jag blev så exalterad att jag var tvungen att gå tre varv runt huset innan jag gick till min handledare för att berätta vad jag sett! säger dåvarande doktoranden Therese Sallstedt när hon upptäckte de 1,6 miljarder år gamla algerna.

Det är två typer av rödalger som forskarna hittat i unikt välbevarade sedimentära bergarter i Chitrakoot i centrala Indien. Den ena är trådformad, den andra består av “bulliga kolonier” och båda har typiska karaktärer för rödalger.

– Det går inte att få ett hundraprocentigt bevis på så här gammalt material, eftersom det inte finns något DNA kvar, men karaktärerna överensstämmer mycket väl med hur rödalger ser ut och är byggda, säger Stefan Bengtson, professor emeritus i paleozoologi vid Naturhistoriska riksmuseet.

Forskargruppen har använt sig av synkrotronbaserad röntgentomografisk mikroskopi för att kunna titta inuti algerna. De upptäckte då regelbundet återkommande plattor i varje cell, som de tolkar som delar av kloroplaster, alltså de organeller inuti växtceller där fotosyntesen äger rum.

Fynden gör att livets utveckling på jorden ställs i ny dager. Det uppstod för minst 3,5 miljarder år sedan, men då var det encelliga organismer utan cellkärna. Redan för 1,6 miljarder år sedan fanns det alltså alger, de första växterna. Mer avancerade och flercelliga organismer blev vanliga först för ungefär 600 miljoner år sedan och då framför allt i form av mossor. Därefter utvecklades ormbunkarna som kom att dominera växtligheten på jorden under lång tid.

Källa: Nrm.se

Natursidan.se har beviljats stöd av Forskningsrådet Formas genom Erik Hanssons, Johan Linds och Marie Mattssons projekt ”Forskning om natur för alla”. Det här är en artikel inom detta projekt. Läs alla våra artiklar i serien via den här länken.