Hjälp till att rapportera fynd av amiralfjärilar

Amiralfjäril. Foto: Peder Winding

Amiralfjärilen flyttar varje år från Medelhavsområdet till norra Europa och på hösten flyger nästa generation fjärilar söderut igen. Nu vill Insect Migration & Ecology Lab vid Berns universitet i Schweiz ha hjälp med att kartlägga fjärilarnas rörelser.

OBS! RAPPORTERA AMIRALFJÄRILARNA I ARTPORTALEN – KLICKA HÄR FÖR INSTRUKTIONER.

De senaste veckorna har amiralfjärilarna börjat röra sig norrut från Schweiz och senare i april kan vi troligen vänta de första i Sverige om vädret är gynnsamt. De flesta kommer dock inte förrän i början av sommaren.

Tillsammans med över 40 portaler för medborgarforskning runt om i Europa hoppas nu Insect Migration & Ecology Lab vid Berns universitet i Schweiz att även svenskar hjälper till med kartläggningen av den kontrastrika fjärilen.

LÄS ÄVEN: • Hjälp svensk naturvård – lär dig rapportera på Artportalen

Rapportera alla amiralfjärilar du ser i Artportalen och ange gärna antal, plats och om det är fjärilar, larver eller puppor du ser. Varenda rapport de får in gynnar deras forskning på migrerande insekter och hur de påverkas av exempelvis klimatförändringar.

Källa: Insect Migration & Ecology Lab

Erik (3566 Posts)

Chefredaktör och grundare av Natursidan.se. Stötta vårt arbete – ge bidrag via bankgiro (5114-2529, företagsnamn Level 7) eller Swish (0730-385 185). Tack!