Gå till innehållet

Omfattande fusk i EU:s djur­transporter som kan pågå i veckor

En ny rapport avslöjar omfattande brister för de 44 miljoner djur som årligen transporteras både inom EU och till andra delar av världen.

Den nya rapporten är baserad på EU:s officiella data om djurtransporter. Djurrättsorganisationerna Compassion in World Farming och Eurogroup for Animals har gått igenom 180 000 transporter under 19 månader mellan okrober 2021 och april 2023. De kallar resultaten “chockerande”.

Även om vi visste att miljontals djur utsattes för grymma och onödiga resor för att skapa vinst, visar denna rapport att situationen är mycket värre än vi hade befarat.

Sammanlagt transporteras ungefär 44 miljoner djur inom EU årligen och de båda organisationerna hittade mängder av brister i EU:s resejournaler. De kunde vara ofullständiga, felaktiga eller kraftiga underskattningar av omfattningen av många resors längd och varaktighet. Omkring 60 procent av resorna påstås till exempel börja vid uppsamlingsplatser, men djuren kan ha transporterats från ursprungsgården i många timmar före detta utan att det finns något krav på att detta ska registreras.

Några punkter från rapporten:

• I flera EU-länder registreras bara en tredjedel av nötboskapen och så lite som 3,5 procent av fåren som transporteras via båt.

• Varje år tas 370 000 kalvar från kvigorna strax efter födseln och berövas näring under långa resor – många så unga som bara två veckor gamla.

• Tusentals får och nötkreatur exporteras från EU på landsväg till Kazakstan, Uzbekistan, Kirgizistan, Azerbajdzjan, Armenien och Georgien under resor som varar upp till tre veckor. 

• Frankrike, Nederländerna och Danmark har exporterat tusentals grisar till avlägsna länder som Brasilien, Vietnam, Thailand och Nigeria. Det handlar framför allt om export av avelssuggor som genetiskt har valts ut för att de ger stora kullar.

• Miljontals nötkreatur och får transporteras varje år under långa sjöresor till Mellanöstern och Afrika för slakt eller gödning. Fartygen är ofta i mycket dåligt skick och djuren kan under resorna lida av värmestress, skadliga gaser, rörelsestress och svält.

• Under 2022 exporterade EU cirka 30 000 dräktiga kvigor, vissa till centrala och västra Asien som Uzbekistan och Kazakstan där resorna kan ta upp till tre veckor.

• Uppskattningsvis 54 000 ton levande fisk, vilket motsvarar tiotals miljoner enskilda djur, transporterades mellan EU:s medlemsstater under 2019.

Krav på förbud och hårdare regler

– Bättre åtgärder för att skydda icke avvänjda och dräktiga djur måste läggas fram, samtidigt som missbruket av uppsamlingscentraler måste åtgärdas snarast. Den enorma omfattningen av lidande som denna undersökning belyser kan inte ignoreras – Europeiska kommissionen måste lägga fram mer ambitiösa regler, säger Reineke Hameleers, chef för Eurogroup for Animals.

Peter Stevenson, policychef på Compassion in World Farming anser att EU snarast måste förbjuda export av levande produktionsdjur till länder utanför EU och införa nya hårdare regler för att skydda deras välbefinnande under transporter mellan och inom EU:s medlemsstater.
– Även om vi visste att miljontals djur utsattes för grymma och onödiga resor för att skapa vinst, visar denna rapport att situationen är mycket värre än vi hade befarat.

Enligt undersökningen Eurobarometern 2023 vill 84 procent av européerna se ett bättre djurskydd i sina länder och 83 procent vill se en större begränsning av tillåten transporttid för boskap.

Läs även

Stora brister avslöjade i svenska kyckling­fabriker – “ett systematiskt djurplågeri”
• Sveriges djur­vänligaste rese- och hotellföretag
• Sveriges djur­vänligaste kommun 2023 har utsetts
• Så kan djur släppas fria i djurhållningen
• WWF:s matguide: Bara 1-3 % av köttet får grönt ljus

Källa: Compassion in World Farming

Mer att läsa