Gå till innehållet

Naturjulkalendern 2013 – Daniel Pettersson

I Natursidan.se:s Naturjulkalender 2013 presenterar varje dag en naturfotograf några bilder från det gångna året.

Daniel Pettersson har fotograferat fåglar sedan han var 14 år (2004) och har idag ett väldigt imponerande bildbibliotek över jordens fåglar. Fler av Daniels bilder kan ses på hans presentationssida här på Natursidan.se och på Danielpettersson.com.

– 2013 har för mig på många sätt varit ett stort år. Förutom att ha tagit en examen på Stockholms universitet, gjort klart med en ny arbetsplats och gjort fantastiskt mycket roliga saker med mina ”civila” kompisar så har 2013 varit ett år i resornas tecken.

Mitt 2013 startade i Los Angeles (efter en vecka i Mexiko) där jag begav mig till Salton Sea, en sjö i öknen bara ett par tre mil norr om den mexikanska gränsen. Där fokuserade jag mycket på de mängder snö- och dvärgsnögäss som övervintrar där. Bilden tog jag precis i soluppgången en klar och kall morgon. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM, EF 1,4x extender II. ISO 800, bl 6.3, 1/800.)

Mitt 2013 startade i Los Angeles (efter en vecka i Mexiko) där jag begav mig till Salton Sea, en sjö i öknen bara ett par tre mil norr om den mexikanska gränsen. Där fokuserade jag mycket på de mängder snö- och dvärgsnögäss som övervintrar där. Bilden tog jag precis i soluppgången en klar och kall morgon. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM, EF 1,4x extender II. ISO 800, bl 6.3, 1/800.)

Mitt andra bidrag kommer från Alperna i mars, närmare bestämt Schweiz. Jag besökte min fågelfotograferande vän Ingo Waschkies som bor i Zürich. Tillsammans spenderade vi ett par dagar i södra Alperna med huvudsyftet att fotografera lammgamar. Efter ett nervöst första dygn då liften upp till bergpasset var stängd på grund av blåst kunde vi under dag två njuta av ett par adulta lammgamar, majestätiskt svepande genom bergpasset i fjorton minusgrader, strålande sol och allmänt perfekta förutsättningar. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM. ISO 500, bl 8, 1/1600.)

Mitt andra bidrag kommer från Alperna i mars, närmare bestämt Schweiz. Jag besökte min fågelfotograferande vän Ingo Waschkies som bor i Zürich. Tillsammans spenderade vi ett par dagar i södra Alperna med huvudsyftet att fotografera lammgamar. Efter ett nervöst första dygn då liften upp till bergpasset var stängd på grund av blåst kunde vi under dag två njuta av ett par adulta lammgamar, majestätiskt svepande genom bergpasset i fjorton minusgrader, strålande sol och allmänt perfekta förutsättningar. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM. ISO 500, bl 8, 1/1600.)

Min tredje bild föreställer en jaktfalk, som jag såg sitta på en lavaformation öster om Mývatn på nordöstra Island. Till mig förvåning lät den mig klättra upp på den andra änden av den några meter höga lavaformationen och väl där uppe kunde jag experimentera med olika perspektiv och vinklar. Ganska snabbt fann jag en vinkel där bergsformationerna i för- och bakgrunden gick att komponera i tre nivåer och jag började experimentera med olika tekniska lösningar medan falken lugnt satt kvar. Efter 10-15 minuter hade jag tagit ett par hundra bilder och klättrade därför ned igen, medan falken fortfarande satt kvar och spanade efter byten. I Sverige hade en jaktfalk aldrig suttit kvar på det avståndet om den var frisk. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM. Sammanslagning av två bilder med bl 7,1 resp 29.)

Min tredje bild föreställer en jaktfalk, som jag såg sitta på en lavaformation öster om Mývatn på nordöstra Island. Till mig förvåning lät den mig klättra upp på den andra änden av den några meter höga lavaformationen och väl där uppe kunde jag experimentera med olika perspektiv och vinklar. Ganska snabbt fann jag en vinkel där bergsformationerna i för- och bakgrunden gick att komponera i tre nivåer och jag började experimentera med olika tekniska lösningar medan falken lugnt satt kvar. Efter 10-15 minuter hade jag tagit ett par hundra bilder och klättrade därför ned igen, medan falken fortfarande satt kvar och spanade efter byten. I Sverige hade en jaktfalk aldrig suttit kvar på det avståndet om den var frisk. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM. Sammanslagning av två bilder med bl 7,1 resp 29.)

Min sista bild kommer från Yang Kou i östra Kina där merparten av den kritiskt utrotningshotade skedsnäppans världspopulation rastar varje vår och höst. Plötsligt när jag ligger och fotograferar rödhalsade snäppor vid tidvattnets sjunkande strandlinje landar en skedsnäppa bara tio meter ifrån mig. Den födosökte under fem minuters på ned till sex meters avstånd och jag fick en unik möjlighet att komma riktigt nära en fågel som födosökte helt opåverkad av min närvaro. Att den av alla tiotusentals vadare valde att landa precis där jag låg kan inte sammanfattas med något annat än att jag hade en extrem tur. Å andra sidan tog det mig fyra veckor (fördelat på tre resor) i området innan jag hade en sådan tur. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM, EF 1,4x extender II. ISO 800, bl 8, 1/2500)

Min sista bild kommer från Yang Kou i östra Kina där merparten av den kritiskt utrotningshotade skedsnäppans världspopulation rastar varje vår och höst. Plötsligt när jag ligger och fotograferar rödhalsade snäppor vid tidvattnets sjunkande strandlinje landar en skedsnäppa bara tio meter ifrån mig. Den födosökte under fem minuters på ned till sex meters avstånd och jag fick en unik möjlighet att komma riktigt nära en fågel som födosökte helt opåverkad av min närvaro. Att den av alla tiotusentals vadare valde att landa precis där jag låg kan inte sammanfattas med något annat än att jag hade en extrem tur. Å andra sidan tog det mig fyra veckor (fördelat på tre resor) i området innan jag hade en sådan tur. (Canon 5D mk III, EF 500/4 L IS USM, EF 1,4x extender II. ISO 800, bl 8, 1/2500)

Mer att läsa