Höfjärils­honor satsar på skönhet eller avkomma

För alla djur krävs det energi för att utveckla vackra mönster i pälsen, fjädrarna eller fjällen. Hos höfjärilarna väljer en del honor helt bort detta för att istället lägga energin på reproduktion.

Vilka individer har gynnats genom evolutionen – de som lägger energin på bli vackra eller på att bli effektiva i sin reproduktion? Hos höfjärilar är svaret “båda två”. En ny studie visar att denna uppdelning är uråldrig och har även undersökt hur fjärilshonorna prioriterar.

– Vi har upptäckt en urgammal bevarad genetisk mekanism som reglerar huruvida honfjärilar investerar energi i att vara attraktiva och färgglada och därmed få mer uppmärksamhet från hanar, eller om de istället investerar resurserna i att producera fler och bättre avkomma. Detta leder dock till att de saknar färg i vingarna och därför inte anses vara lika attraktiva, säger Kalle Tunström, doktorand vid Zoologiska institutionen, Stockholms universitet, och huvudförfattare till studien.

Hos ungefär en tredjedel av världens 90 höfjärilsarter förkommer det att honorna inte kläcks med de karaktäristiskt gul-orange vingarna med mörkare fläckar utan istället har vita vingar. De kallas för albahonor och finns på olika platser i världen. Någon gång under metamorfosen från larv till puppa och fjäril har dessa individer använt sina resurser till att istället utvecklas snabbare, få ökad fruktsamhet och bli effektivare på att producera avkomma istället för att få färgglada vingar. Risken med att skaffa sig helt vita vingar är dock att honorna blir mindre attraktiva för hanar.

– Vad som är anmärkningsvärt med våra fynd är att de två alternativa strategierna – antingen skaffa barn eller satsa på färgprakt – har existerat sida vid sida i miljontals generationer, något som man normalt inte förväntar sig då naturlig selektion normalt leder till att den ena eller den andra strategin ska vara bättre och ta över, säger Kalle Tunström.

Fjärils­experter varnar för urvattning av EU:s naturskydd