Gå till innehållet

Greenwash-nominerade: Svenska skogen, Centerpartiet och Växjö

Skogsindustrin annonserar i dagstidningar, på webbplatser, busshållplatser, i tunnelbanan, med sökordsoptimering hos Google och på stora reklamplatser utomhus. Nu är deras kampanj nominerad till Svenska Greenwashpriset 2018.

Jordens Vänner har nu utannonserat de nominerade till Svenska Greenwashpriset 2018. De föga smickrande finalisterna är Växjö kommun, Centerpartiet och reklamkampanjen Svenska skogen, som alla anses ha stått för en falsk grön image.

Svenska Greenwashpriset delas ut varje år av Jordens Vänner. Priset, som ingen vill ha, går till “företag, organisationer eller makthavare som skapat sig en överdrivet grön image med vilseledande marknadsföring och/eller annan kommunikation”.

LÄS ÄVEN: • Svenskt flyg är årets grönmålare

Centerpartiets partistyrelse säger sig vara alliansens gröna röst, men “sprider vilseledande information om miljöpåverkan från biobränslen för flyg” och hävdar att grönare flygbränsle skulle leda till bättre klimat. Att biobränsle skulle göra flygandet klimatvänligare har förkastats av uträkningar från KTH och FN anser att framställandet av biobränslen är alltför “ohållbar och för påfrestande för klimatet”. Inte minst eftersom “skogen idag är överutnyttjad och ekosystemen är satt under hårt tryck”.

Svenska Skogen är en reklamkampanj om det svenska skogsbruket. Kampanjen har nominerats eftersom de “framhäver den svenska skogsvårdsmodellen som välfungerande ur ett miljöperspektiv och klimatsmart i sin produktion trotts att undersökningar visar på att Sverige inte kommer att nå det svenska miljömålet ”Levande skogar” och att det är oklart vilka produkter som kan klassas som klimatsmarta”.

Växjö kommun är nominerade eftersom de profilerar sig som Europas grönaste stad, men samtidigt gör stora satsningar på biltrafiken och den lokala flygplatsen.

Rösta på den kandidat som du tycker har stått för den största falska gröna imagen 2018 här.

Mer att läsa