Glyfosat drabbar humlor i det tysta

Mörk jordhumla. Foto: Erik Hansson

Ett av de mest använda bekämpningsmedlen i världen, som bland annat finns i Roundup, har återigen visat sig drabba insekter. Den här gången gäller studien humlor och visar att även om de inte dör av normala nivåer så minskar överlevnadschansen på längre sikt.

Studien kom fram till att när humlor utsätts för nivåer av glyfosat som är vanliga i jordbruket så minskade humlornas förmåga att reglera temperaturen i sina bon med över 25 procent. Att kunna justera temperaturen för sin avkomma är en viktig funktion för att humlornas kolonier ska utvecklas som de ska. För låg temperatur gör att humlorna utvecklas långsammare eller inte utvecklas alls. Eftersom det bara är kolonier som uppnår en viss storlek som skapar individer som kan föröka sig så kan glyfosat slå hårt mot humlornas kolonier.

– För pollinatörerna i våra hårt ansträngda ekosystem medför exponering för glyfosat dolda kostnader som hittills i stort sett har förbisetts, skriver forskarna bakom studien.

Glyfosat är för närvarande godkänt inom EU till den 15 december 2022.

Sedan tidigare har vi skrivit om studier som visar att glyfosat skadar fåglar, ökar spridningen av vattenburna sjukdomar, försämrar bins hälsa och att det även kan finnas en koppling till monarkfjärilarnas kollaps.

Källor: Science och University of Konstanz