Forskning visar vilka fågelbilder som blir mest omtyckta

Australisk grodmun. Foto: Bernard Dupont, CC BY-SA 2.0

Vill du få många likes och hjärtan för dina fågelbilder i sociala medier? Då ska du följa några enkla regler som en ny studie kommit fram till.

Forskarna, som publicerat sin studie i i-Perception, gick igenom över 20 000 fågelbilder på Instagram och mätte hur snabbt de fick likes och läste igenom texten till fotot för att förstå varför ett visst foto blev så populärt. Forskarna utsåg en viss art till världens mest Instagramvänliga fågel, vilket blev något av en revansch.

– Den överraskande vinnaren i denna rankning är australisk grodmun, vilket verkar vara en poetisk rättvisa, eftersom denna nattaktiva fågel med mycket distinkta ansiktsdrag en gång utsågs till att ha “världens mest olyckliga fågelutseende” (Van Dyck, 2004). Andra fåglar högt upp på rankningen är färgglada duvor med dekorativ fjäderdräkt, turakoterna med sina kronliknande huvudfjädrar och härfågeln, som också bär en distinkt fjäderkrona och visar upp typiska fjädrar med hög kontrast, skriver forskarna i sin slutsats.

De minst omtyckta fåglarna är vadarfåglarna i gruppen snäppor med strandskator näst sist. Även storkar och gamar hamnar i botten.

Forskarna fann att fåglarnas färg var en viktig faktor i sammanhanget. Över lag var blå fåglar populärare än gula eller gröna fåglar. Det stämmer även överens med tidigare studier om vilka färger människor föredrar.

Annorlunda och söta fåglar fungerar
Naturfotografen Fatima Boukarchid, som i år valts in i föreningen Naturfotograferna /N, tycker inte det är så konstigt att grodmun hamnar högt i rankningen.

– Söta fåglar och ugglor går alltid hem. Och grodmunnen har väl båda de faktorerna med sitt uggleliknande utseende, så det kanske inte är så konstigt att den blir populär, säger hon.

Vilka fågelbilder är det som brukar fungera för dina följare?
– Bilder som sticker ut lite och annorlunda arter brukar gå bra, till exempel spelande dubbelbeckasin [se nedan]. Färgerna på fåglar har inte jag märkt att de spelar så jättestor roll. Men det kanske är för att arterna här i Sverige oftast inte är lika färglada som i andra länder så att jag inte märker den effekten riktigt. Det hänger väl samman med att det är en fördel enligt mig att ha mer mättade färger i bilderna på Instagram.

Källor: i-Perception och IFL Science