Fågelsångs­natten återvänder för fjärde året

Natten till den 13 maj är det återigen dags för åtta timmars direktsänd fågelsång, kommenterad av Naturmorgons reportrar och fågelexperter.

Lyssnarna kommer under lördag 13 maj kl. 00.02-07.55 få höra nattsångare från fem olika platser i landet. Formatet har blivit en succé och de tidigare årens sändningar har lockat mellan 320 000 och 380 000 lyssnare. Dessutom har Naturmorgon fått fler lyssnare.

– Det är underbart att så många uppskattar det här lite smågalna projektet. Fågelsång är ju så mycket mer än kvitter. Här finns en hel värld av vacker musik, men också av märkliga och suggestiva läten. Inte minst mitt i natten, då fåglar som näktergal, sävsångare, rördrom och nattskärra brer ut sig i en fascinerande ljudmatta, säger programledarna Jenny Berntson Djurvall och Mats Ottosson.

Naturmorgon kommer också hålla i en fågelkurs med fågelläten med start nu i mars i deras sociala medier (Facebook och Instagram).

De fem platserna, som sändningarna utgår från:

Osaby, Småland

Programledarna Jenny Berntson Djurvall och Mats Ottosson sänder från en ekhage intill en sjö och räknar med att få höra enkelbeckasin och en rik kör av trastar och sångare.

Krankesjön, Skåne

Ekologiprofessor Susanne Åkesson och reporter Lisa Henkow befinner sig vid en av landets främsta fågelsjöar. Det kan förhoppningsvis höras rördrommens tutanden, vattenrallens grymtande och kärrsångarens “virtuosa sångstrofer”.

Tunaberg, Sörmland

Reporter Lena Näslund ihop och jourhavande biolog Didrik Vanhoenacker ska ta sig från Mellsjön via den restaurerade våtmarken Långsjön och försöka hinna till kusten innan programmet är slut. De hoppas kunna höra bland annat rördrom, sothöns, vadare, tranor, gäss, sångsvanar, hackspettar, sångare och slutligen, vid kusten, ejder och tärnor.

Forsmark, Uppland

Bland skogarna, myrarna, hagmarker och innerskärgård lyssnar reporter Joacim Lindwall och fågelforskaren Martin Green från Svensk fågeltaxering efter bland annat storlom, strandskata, rödbena, drillsnäppa, orre, tärnor, hackspettar och kanske någon uggla.

Brånsjön, Västerbotten

Reporter Jonatan Martinsson och fågelexperten Lars Edenius finns vid den grunda sjön med stora strandängar. Här kan det höras sädgäss, sångsvanar, ljungpipare, storspovar och buskskvättor.

Källa: Sveriges Radio