Elfenbensnäbb inte utrotad trots allt?

Den stora hackspetten elfenbensnäbb har inte setts sedan 1944 och anses officiellt vara utdöd. Genom åren har expeditioner i lämpliga områden påstått sig ha sett eller hört fågeln. Nu har det hänt igen.

Så sent som i fjol klassades elfenbensnäbben till slut som utrotad i USA. Den stora hackspetten levde i svårtillgängliga träskområden i Louisiana och eftersom den är så skygg och svårsedd har inte alla gett upp hoppet om arten än.

En grupp forskare som spenderat tre år med att leta efter elfenbensnäbben säger nu till The Guardian att alla i det sex man stora teamet hade någon sorts kontakt med fågeln. Vissa hörde den, andra såg den korta stunder.

– Vi drar nytta av tio års sökande och tillhandahåller foton från kamerafällor och drönarfilmer som visar att elfenbensnäbbar finns på vår studieplats. Uppgifterna tyder på att de upprepade gånger återanvänder födosöksplatser och centrala livsmiljöer, skriver teamet i sin rapport.

Författaren, fågelskådaren och naturprofilen Kenn Kaufman skriver i ett inlägg på Facebook att det långt ifrån är den första rapporten som påstår att elfenbensnäbben lever, men att de flesta tidigare livstecknen inte hållit för granskning och att det fortfarande saknas tydliga bevis.
– Personligen tror jag att den har varit utrotad i årtionden, men jag skulle bli helt överlycklig om jag hade fel. Så mina tankar är med de som fortsätter leta. Jag hyllar deras passion och applåderar deras ansträngningar. Även om den ouppnåeliga drömmen aldrig uppnås är det något fantastiskt med att drömma.

LÄS ÄVEN:
USA befinner sig i en artutrotningskris
Biologisk mångfald effektivt skydd mot artutrotning
Fågelarten som är så ensam att den glömmer sin sång