Brunsulan på färjans däck.

Brunsula hittad på färja – andra fyndet i Sverige

Fågelskådare går man ur huse för att försöka få syn på Sveriges andra brunsula någonsin.

Brunsulan i Östersjön upptäcktes först av Finska vikens sjöbevakningssektion 9 km söder om Helsingfors. Därefter hittades den av resenärer på Silja Serenade, en färja på väg mot Stockholm. Det innebar också att så fort färjan och fågeln befann sig på svenskt vatten så fanns möjlighet för Sveriges fågelskådare att få ett nytt “kryss” och ett exklusivt sådant. Brunsula har nämligen bara setts en gång tidigare inom landets gränser och då var det bara en fiskare som hann se den.

Marcus Weiland befinner sig på färjan denna regniga dag i augusti. Han står och tittar på brunsulan när Natursidan ringer upp.

– Ja den är här framför mig. Tidigare låg den platt på däcket och sov, men nu har den ställt sig upp och gått runt lite. Den verkar piggare nu.

Marcus själv är ingen fågelskådare, men han har ändå sett över 200 arter i Sverige, mycket tack vare sin pappa Mats som är en mer hängiven fågelskådare. Det var också Mats som hörde av sig och undrade om inte Marcus befann sig på båten med brunsulan när de första rapporterna om den skickades ut.

Många tubkikare mot färjan på väg mot hamn

Efter att det börjat skrivas om det exeptionella fyndet i sociala medier och i takt med att färjan närmar sig land och Värtahamnen i Stockholm har också fågelskådare börjat ställa upp sig på väl valda platser för att se den. Marcus berättar att de hjälpte några fågelskådare med tubkikare på land genom att peka ut var brunsulan var på däck. I larmet på Bird Alarm beskrevs den som en “brun klump”.

En timme senare sågs brunsulan av några fågelskådare från hotellet Yasuragi på Hasseludden. Då flaxade den även på vingarna.

Men även om allt fler börjar se den “bruna klumpen” på däck från land så var det kanske åttaåringen Olivia Weiland som fick den starkaste upplevelsen av fågeln. Pappa Marcus berättar att Olivia är intresserad av fåglar och det var hon som hittade fågeln på däck efter farfars tips.

Olivia Weiland, 8 år, gör X-tecknet bredvid den sovande, unga brunsulan. Sedan bilden togs har fågeln rest på sig och traskat runt på däck.

– Det här är extra kul för Olivia. Hon har börjat skåda fåglar och för henne är det här stort. Jag tror att hon har ungefär 100 kryss hittills. Vi får kolla när vi kommer hem, men brunsula finns garanterat inte med på listan, berättar Marcus Weiland.

Uppdatering 8 augusti 10:39:
Brunsulan omhändertogs vid halv elva-tiden av ett djursjukhus för kontroll.

Normalt sett lever brunsulan nära ekvatorn, men det har gjorts en del fynd av arten i sydöstra Europa och i Storbritannien.

Så här ser en vuxen brunsula ut.

Ny art för Sverige upptäckt vid fågelmatning