“Bivänliga” växter innehåller bekämpnings­medel

En ny undersökning från Naturskyddsföreningen, publicerad efter den stora trädgårdsmässan, avslöjar att många växter som marknadsförs som "bivänliga" i själva verket innehåller så höga halter av bekämpningsmedel att bin kan skadas av dem.

• Artikeln har uppdaterats med information från rapporten och ett pressmeddelande.

Våren 2023 gjorde Naturskyddsföreningen i Helsingborg och den dåvarande ordföranden, trädgårdsjournalisten Christel Kvant, en undersökning av vanliga växter som brukar marknadsföras som gynnsamma för pollinatörer. I undersökningen, utförd av Eurofin, avslöjades att alla 18 plantor hade bekämpningsmedel och flera hade dessutom förbjudna ämnen.

Nu, dagen efter att den stora trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar tagit slut, har Naturskyddsföreningen släppt en ny rapport med ytterligare undersökta växter. 54 krukväxter och 65 fröpaket som marknadsfördes som “bivänliga” köptes in från tre butiker i Stockholm – en av de största trädgårdskedjorna, en lokal handelsträdgård och en matvarubutik. Därefter skickades de på analys till Eurofins i Lidköping.

Nedslående resultat

• I 53 av 54 krukväxter hittades minst ett bekämpningsmedel.
  • Fröpåsarna innehöll generellt lägre koncentrationer. 36 av 68 innehöll minst ett bekämpningsmedel.
  • 54 procent av växterna innehöll minst ett bi-skadligt bekämpningsmedel
  • 57 procent innehöll dessutom minst ett ämne som är förbjudet inom EU.
  • PFAS hittades i 48 procent av växterna.

Vill ha hårdare regler

Naturskyddsföreningen vill se hårdare reglerar för hur mycket bekämpningsmedel som får finnas på en planta när den säljs:

– Idag finns inga krav på information i butikerna om var plantorna kommer ifrån och vad de besprutats med. Det gör att det är i stort sett omöjligt att som konsument veta vad man köper. Växten kan ha odlats i en rad olika länder innan den når Sverige, till exempel i länder där man använt bekämpningsmedel som är förbjudna inom EU. Då kan gifterna följa med på plantan, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Dagens Nyheter var först med att få tillgång till materialet och i deras artikel kommenterar Elin Engdahl, expert på miljögifter inom Naturskyddsföreningen, rapporten så här:

– Det är ju viktigt att vi försöker hjälpa pollinatörerna, så det är verkligen ledsamt att vi hittar skadliga ämnen i de växter som marknadsförs som bivänliga. Det här är allvarligt och tråkigt och man kan bli rådvill som konsument. Men det är ändå viktigt att fortsätta engagera sig i det här och sträva efter att ha blommande ytor i sin trädgård.

Värst var en planta med branschens egen certifiering

Växter som visade sig innehålla bekämpningsmedel i så höga halter att det anses skadligt för bin: aster, basilika, kärleksört, lavendel, röd solhatt, salvia, silverastilbe, sommarljus, stjärnflocka, stor blåklocka och syrénbudleja (fjärilsbuske). Det högsta antalet olika bekämpningsmedel (22) hittades i en skärmlavendel. Förutom att flera av ämnena är förbjudna var också krukväxten stämplad med branschens egna hållbarhetsmärkningen MPS. Näst sämst var en syrenbuddleja (“fjärilsbuske”) med hela 20 olika ämnen.

Vill man inte riskera att sprida bekämpningsmedel i sin trädgård och därmed skada pollinatörer kan man istället ägna sig åt att samla in fröer från vilda växter och så i trädgården. Det är enkelt, gratis och bättre för den biologiska mångfalden. Läs mer om hur du gör i den här guiden.

Källa: Dagens Nyheter och Naturskyddsföreningen