Biätare har återigen lyckats häcka i Sverige

Den exotiska fågeln biätare har för andra året i rad lyckats med häckningen i Skåne.

I fjol häckade biätare för första gången på sju år i landet. Nu har det hänt igen och återigen är det i Skåne de lyckats få ut ungar ur sina bon i sandbankar. Skånes Ornitologiska Förening (SkOF) meddelar att den första ungen lämnade boet i ett naturreservat väster om Trelleborg under onsdagen. Dagen efter flög ytterligare en unge ut. I fjol lämnade ungarna boet i Backåkra ungefär en vecka tidigare än årets kull.

Precis som 2022 har SkOF valt att gå ut med information om var biätarna häckar och hur man bör uppföra sig på plats. Ungarna är så pass stora nu att de troligen inte störs så mycket. Dessutom får fler möjlighet att uppleva de vackra fåglarna.

Arne Hegemann, ordförande i SkOF, berättade i fjol att vi kan förvänta oss fler biätare i Sverige framöver.
– Det var inte helt oväntat att de skulle häcka i Skåne på grund av klimatförändringen. De är numera en relativt vanlig häckfågel i exempelvis Tyskland och den kommer bli allt vanligare här i framtiden. Jag tror inte det finns brist på boplatser. De kan häcka i små branter och grustäkter, i ungefär samma områden som backsvalor. De äter stora insekter och för att de ska kunna leva här måste såklart den biologiska mångfalden i helhet bevaras. Vi måste behålla eller återskapa landskap för stora insekter och samtidigt behöver de fördelaktigt väder. Det kan vara svårt för dem med kalla och blöta somrar när det också är dåliga förutsättningar för insekter.

Biätare häckar i Sverige 2022 – plats offentliggjord