Tydligare märkning skulle få fler att välja rätt fisk

Torsk – listad som "sårbar" i rödlistan. Fotograf: Erling Svensen WWF

Torsk – listad som ”sårbar” i rödlistan. Fotograf: Erling Svensen WWF

Restaurangbranschen måste bli bättre på att välja och tydligt visa att de har miljömärkt fisk på menyn. Det menar Världsnaturfonden WWF som idag lanserar en ny kampanj för att rädda världens hav och presenterar en ny SIFO-undersökning om konsumenternas inställning till fisk.

På 40 år har nästan hälften av livet i haven försvunnit och det beror i hög grad på ett omfattande och alltjämt pågående överfiske. Arter som haj, tonfisk och torsk riskerar att helt försvinna enligt WWF.

LÄS ÄVEN: • Fiskguiden 2016.

Ett av målen med naturorganisationens nya kampanj är att få folk att bara äta hållbar fisk. Enligt en ny SIFO-undersökning är konsumenter osäkra på om restauranger har miljömärkt fisk och tydligare märkning är den viktigaste faktorn för att få fler att välja rätt fiskar.

I WWF:s SIFO-undersökning uppger ungefär två av tre svenskar att de tycker det är viktigt att äta miljömärkt fisk, att tydligare märkning skulle få dem att köpa mer miljömärkt fisk och ungefär lika många är osäkra på om ”fisken varit miljömärkt på restaurang”. Betydligt fler vet hur man ser om fisk är miljömärkt i butik och det är bara en av fyra som anger att priset är viktigt för beslutet att köpa miljömärkt fisk.

LÄS ÄVEN: • Världens fiske minst 50 procent större än beräknat

– Det måste bli enklare för konsumenterna att välja rätt fisk. För det krävs tydligare information på restaurangerna så att man som kund kan se om fisken man väljer är miljömärkt. Restauranger måste ta ansvar och kan inte fortsätta att slarva med informationen om den fisk de erbjuder, säger Inger Näslund, expert på havs-och fiskefrågor på WWF, i ett pressmeddelande.

Källa: WWF