Trädgårdsägare prisade för insatser åt pollinatörer

Äng med orkidéer. Foto: Martin Fransson

Från hårt klippt gräsmatta och till en prisbelönt trädgård för pollinatörer.

Under sommarhalvåret 2021 hade Habo en tävling för att hitta den bästa trädgården för vilda pollinatörer i kommunen. Vinnarna, Helene Jansson och Martin Fransson i Baskarp, har bott i sitt hus sedan 2009. När de flyttade in hade den 2 500 kvadratmeter stora tomten skötts med åkgräsklippare, men de hittade snart rester av gamla odlingar och började sakta men säkert att bygga upp en trädgård full av liv.

Att de lyckats är utmärkelsen från Habo kommun ett bevis på. Så här löd juryns motivering:

En trädgård som visar på ett genuint intresse för pollinatörer och biologisk mångfald, där ägarna arbetar med naturen, istället för emot, och tillåter det naturligt vildvuxna att ta den plats det behöver. Ägarna utnyttjar och tar tillvara trädgårdens historik med gamla träd och ängsmarker på ett föredömligt sätt. Överallt i trädgården finns olika livsmiljöer som gynnar vilda pollinatörer och den hyser en hög andel inhemska arter, såväl växter som djur. Exempelvis finns här en vacker äng med mängder med inhemska vilda orkidéer och örter samt gott om glest bevuxna sandiga slänter med typisk torrmarksflora.

Martin Fransson och Helene Jansson. Foto: Anna Lööv

Huset ligger ganska högt upp och har utsikt över Vättern. Bakom huset är det skog och kalhygge.

– I grunden finns en äldre trädgård som etablerades omkring 1935, för det var då vårt hus byggdes, berättar Helene Jansson. Det finns en del äldre fruktträd kvar och trädgården var, trots att den vid köpet mest bestod av gräsmatta som klipptes med åkgräsklippare, en stor anledning till att vi köpte huset.

När Helene och Martin övertog huset fick de med gamla ritningar över trädgården och vilka växter som var planerade att planteras. De lät sig inspireras av dessa ritningar och planterade bland annat en sibirisk ärtbuske, vars blommor älskas av humlor.

Utsikt mot huset i Baskarp. Foto: Anna Lööv

Hur länge har du varit intresserade av odling?
– Jag har nog alltid odlat eller åtminstone pysslat om krukväxter ända sedan jag var liten och det är nog egentligen samma för Martin men det var kanske inte riktigt lika uttalat innan vi fick en egen trädgård. Vi hade i och för sig en odlingslott när vi bodde i lägenhet också. Generellt är vi naturintresserade och egentligen handlar det nog mer om ett naturintresse än ett trädgårdsintresse. Jag tänker att det lite handlar om att se sin trädgård som en del av naturen.

Helene berättar att hon alltid tyckt att en gräsmatta med blommor är vackrare än en med bara gröna strån. Redan som barn klippte hon runt blommorna som växte i gräsmattan när hon hjälpte till att klippa gräset.

– Vi gillar ju fåglar och fladdermöss också, så holkar är en bra grej. Ofta har vi bålgetingar som snor en av fågelholkarna.

Ett av trädgårdens gamla träd. Foto: Anna Lööv

Har ni märkt någon effekt av era insatser?
– Vi har väldigt mycket humlor, fjärilar och solitärbin. Sen tillkommer ju saker som klassas som skadeinsekter, som till exempel larver av grönsaksfly, eller larver från kålfjäril och tistelfjäril men slutsatsen är nog att man får odla mer så det räcker till oss också. Vill man ha en mångfaldsträdgård så får man kanske dela med sig lite även till objudna gäster. Vill man ha fjärilar får man nog bjuda på lite käk till larverna också.

Det är inte bara i den egna trädgården förändringarna märks. Helene berättar att det är många fler än de som gör insatser.

– Pratar man med grannar och liknande så är det faktiskt många som gör bra grejer; sparar blommor, rensar mindre och planterar mer “fjärilsväxter”. Det är ju också så att i handelsträdgårdar så är ju alla växter som gynnar fjärilar och andra pollinatörer väldigt väl märkta med det och det tror jag bidrar till att många väljer dessa växter faktiskt.

Om ni skulle ge några tips till nybörjare som blir inspirerade av era insatser – vad skulle ni då rekommendera dem att göra?
– Börja med nåt litet, en ängshörna och kryddväxter som tex timjan, salvia och lavendel som fjärilar och humlor älskar. Kanske ett bihotell också. Ett parti av gräsmattan där man tillåter vitklöver att blomma är bra, kanske ställa robotklipparen på en högre klipphöjd eller undanta vissa partier från klippning. Sen är det ju alltid bra att se till att det finns vatten. Vi har ingen damm eller så men har små “bivattnare”, det vill säga låga typ fågelbad med små stenar att klättra runt på. Det finns massor att göra! Och det är kul och blir man inte nöjd med en grej kan man testa nåt nytt ett annat år.

Bostäder åt vildbin. Foto: Anna Lööv

Ett annat mål som paret har i sin trädgården är att alltid försöka ha någonting som blommar i rabatterna.

– Så tror jag egentligen att många vill ha det så det är väl ett tips som funkar för de flesta kanske, avslutar Helene Jansson.