Spela artbingo och fira biologiska mångfaldens dag

Spela artbingo på biologiska mångfaldens dag.

Det sker mängder av aktiviteter runt om i hela landet i samband med Biologiska mångfaldens dag 22 maj. Ett sätt att delta oavsett var du befinner dig är att spela artbingo. Naturhistoriska riksmuseet, Stockholms stad och Natursidan.se har tagit fram artbingo-brickor som kan spelas i hela landet.

LÄS ÄVEN: • Allt om Biologiska mångfaldens dag 22 maj

En artbingo går ut på att ta med sig en bingobricka med olika arter ut i naturen och försöka se alla arter som syns på brickan. Bäst blir det om brickan görs med hänsyn till din lokala natur så att arterna är möjliga att se just där och då.

LÄS MER: • Alla våra artiklar om artbingo

– Artbingo är ett kul sätt att upptäcka saker i naturen man annars kanske hade missat, säger Didrik Vanhoenacker, jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuseet. Om man tar med en aurorafjäril på sin bingobricka ökar chanserna att man faktiskt ser en sådan. För att man letar och för att man mer eller mindre medvetet ställer in sökbilden på den i skallen. Och medan man letar efter sina 4 x 4 eller 3 x 3 arter kommer man också hitta massor av andra djur och växter. Det är faktiskt helt fascinerande vad mycket man kan få se, bara man tittar!

LÄS ÄVEN: • Fjärilsbingo: Nio fjärilar du kan locka till din trädgård

Artbingo och biologisk mångfald hör ihop
Att Naturhistoriska riksmuseet och jourhavande biolog fokuserar på arter på biologiska mångfaldens dag är ingen slump.

– Biologisk mångfald är förstås viktigt i sig. Men jag vill särskilt pusha för artkunskap under den här dagen. Arter är som glosor i ett biologiskt språk. När man lärt sig några ord kan man börja bygga meningar. När man lär sig fler och fler arter, börjar man förstå mer och mer hur saker i naturen fungerar. Det är en riktigt häftig känsla. Som att lära sig läsa, avslutar Didrik Vanhoenacker.
Mer information om artbingo, samt bingobrickor som kan skrivas ut eller fyllas i med egna arter hittas här.

Andra förslag hos Stockholms stad
Även Stockholms stad har tagit fram en artbingo-bricka med lite mer allmänna målarter i naturen. Brickan är anpassad för förskoleklass upp till årskurs 6.
• Ladda ner deras artbingo-bricka för förskoleklass-åk1-6 här

Stockholms webbsida om Biologiska mångfaldens dag finns även tips om andra lämpliga naturrelaterade aktiviteter för skolor och privatpersoner som vill fira dagen, eller engagera sig någon annan dag under året.

Läs mer om Biologiska mångfaldens dag på BioMfDag.se