Rekordår för akut hotade fjällgäss

Fjällgäss. Foto: Daniel Pettersson

Fjällgåsen är akut hotad i Sverige. Ett projekt pågår för att försöka rädda arten, bland annat genom att sätta ut fåglar som kläckts och växt upp i fångenskap. I år finns flera positiva tecken för arten, enligt Projekt Fjällgås.

Aldrig tidigare har så många av de utplacerade fjällgässen återvänt till häckningsområden i svenska fjällvärlden. 30 av 81 utplacerade fåglar 2017 har nu återvänt till området där de släpptes. Med tanke på att det hösten 2017 bara beräknades finnas 66-75 vilda fjällgäss i Sverige är det ett stort tillskott till populationen.

LÄS ÄVEN: • Intervju med Niklas Liljebäck, projektledare för Projekt fjällgås

– Under vintern 2017/2018 skapade en flock med 24 utsättningsfåglar, alla årsungar från 2017, uppståndelse i Tyskland. Denna fjällgåsflock var lite udda då dessa unga fåglar flyttade helt utan vägledning av äldre erfarna fjällgäss och brydde sig inte om att söka stöd från flockar av andra gåsarter och dessutom övervintrade i ett område där fjällgäss är mycket sällsynta. Det visade att deras kaxiga attityd var ett vinnande koncept. Idag har inte mindre än 23 av de 24 fåglarna kunnat återfinnas nära häckningsområdet, berättar Projekt Fjällgås på sin webbplats.

Fjällgässen gynnas i år av en tidig islossning i fjällen och det verkar finnas mycket sorkar och lämlar i fjällvärlden, vilket gör att rovdjur så som rödräv väljer att ta sorkar istället för fåglars ägg och ungar.

LÄS ÄVEN: • Jakt framgångsrik metod för att hjälpa hotade fjällrävar och fjällgäss

– På det hela taget ser det mycket lovande ut för den svenska fjällgåspopulationen just nu och alla de som jobbat hårt, oftast ideellt, med denna fågel ser nu att deras möda ger resultat, avslutar Projekt Fjällgås.

Nyligen kom dessutom en rapport om att de svenska fjällgässen inte visar upp några tecken på att ha inslag av bläsgåsgener eller inavel. Eftersom den svenska populationen inte verkar innehålla några hybrider har Naturvårdsverket beslutat att förlänga och uppdatera åtgärdsprogrammet för fjällgässen.

Fjällgåsen är en liten gås, bara något större än en gräsand. Den känns igen på sin gula ring runt ögonen och en vit bläs som går högt upp i pannan.

Källa: Jägareförbundet