Recension av naturfotobok om nattens djurliv

"Nordiska nätter – djurliv mellan skymning och gryning" av Felix Heintzenberg

“Nordiska nätter – djurliv mellan skymning och gryning” av Felix Heintzenberg

Recension av boken ”Nordiska nätter – djurliv mellan skymning och gryning” av Felix Heintzenberg. Boken har utsetts till Årets pandabok av WWF.

Det gäller att hitta en nisch eller ett speciellt uttryck för att stå ut från mängden bland naturfotoböcker numera. Felix Heintzenberg har valt ett smalt grepp med sin bok och det avslöjas redan i titeln “Nordiska nätter – djurliv mellan skymning och gryning”.

Här behandlas vad som händer i den nordiska naturen från det att solen börjat gå ner till dess att den går upp igen. För även om de flesta av oss kanske känner till att många djur och fåglar är aktiva på nätterna så är det nog inte alla som känner till vilket rikt liv de nordiska nätterna rymmer.

Felix Heintzenberg tar upp allt från de fysiologiska orsakerna till att vissa djur är aktiva på natten till korta nedslag hos de stora frågorna om livet och universum. Läsaren får bland annat lära sig mer om nattfjärilar, fladdermöss och de sinnesorgan som behövs för att utnyttja nätterna på bästa sätt. Visste du till exempel att det finns nattfjärilar som stör ut fladdermössens sonar för att de inte ska fångas lika enkelt?

Tonen i “Nordiska nätter” är informativ, inte långt från en lärobok, vilket kanske är naturligt med tanke på att Felix Heintzenberg är lärare förutom att vara fotograf och författare. Det enda som står ut från mängden är kapitlet som handlar om hur det är att sitta i ett gömsle i norra Finland. Förvisso fascinerande, men det är en helt annan sorts text än i övriga kapitel och känns något malplacerad.

Brunbjörn i norra Finland. Foto: Felix Heintzenberg

Bilderna i boken är alla tagna av Felix Heintzenberg själv och är väldigt imponerande. Här finns fascinerande nattbilder på fladdermöss och ugglor, utmärkt användande av sparsmakat ljus och vackra skildringar av nattens småkryp. Några få bilder håller en något lägre nivån, men “Nordiska nätter” fungerar både som fotobok och som lärobok om nattens djurliv.

För min del saknar jag egentligen bara lite fler djupdykningar i de ämnen som Felix Heintzenberg nosar vid. Det skulle få plats mer fascinerande fakta och detaljerade redogörelser för nattens varelser på sina håll och efter en genomläsning känner jag framför allt att jag fått en övergripande inblick i en fascinerande värld, som jag gärna skulle vilja veta mer om.

• Alla våra bokrecensioner
.

Transparens: Vi fick boken av Bio & Fokus Förlag.