Ny rapport om hur beroende vi är av pollinatörer

Fluga med pollen. Foto: Erik Hansson

Flera studier visar att pollinerande insekter minskar i antal. En ny rapport från Our World in Data har granskat vilka av världens grödor som är helt eller delvis beroende av pollinatörer och hur det kan påverka framtida matförsörjning.

Rapporten, som går igenom forskningsstudier i ämnet, kommer fram till att 75 procent av världen grödor är mer eller mindre beroende av pollinatörer som bin, flugor, getingar, fjärilar, skalbaggar och i vissa länder fåglar och fladdermöss.

Många av världens mest använda grödor, så som vete, majs, potatis, morötter, ärtor och sockerbetor, är inte alls beroende av pollinatörer. Men utan pollinatörer kan vi troligtvis glömma kiwi, melon, kakao och vanilj och det skulle bli väldigt svårt att odla äpple, blåbär, körsbär, cashew, mandel och avokado.

Grödors beroende av pollinatörer. Bild: Our World in Data

Dessutom påpekar rapportförfattarna att det finns annat än mängden av grödor att ta hänsyn till:

– Det är också viktigt att överväga inkomsterna som kan gå förlorade. Detta gäller särskilt för låginkomsttagare. Många av de grödor som är beroende av pollinatörer – kakao, kaffe, sojabönor, palmolja, avokado – är avgörande för många låginkomstländer, skriver Our World in Data.

Insektsdödens omfattning och orsaker

Med tanke på att pollinatörer minskat kraftigt kan utvecklingen få negativa effekter för många länders odlingar. I Storbritannien rapporteras om att varannan insekt försvunnit sedan 1970 och en stor studie kom 2020 fram till att var fjärde insekt försvunnit sedan 1990. En annan studie visade att 2 av 3 leddjur försvunnit på bara 10 år och att det var värst intill jordbruksmarker. Dessa studier gäller framför allt rikare länder. Hur situationen är i tropikerna, där ekosystemen förändras snabbast är oklart eftersom det inte finns så många studier.

2019 intervjuade Mongabay 24 experter från sex olika kontinenter om vad som var huvudanledningar till den pågående och eskalerande globala insektsutrotningen. Det var framför allt tre faktorer som stod ut:
• Förlust av livsmiljöer – framför allt på grund av jordbrukets expansion
• Klimatförändringar
• Bekämpningsmedel

Senare samma år kom en ny studie som menade att även nattbelysning är en stor anledning till insektsdöden.

70 forskare tog i en studie 2020 upp flera sätt att lösa problemen med minskande pollinatörer. De menar att vi måste fasa ut användningen av syntetiska insektsgifter och gödsel i det industriella jordbruket, prioritera naturliga jordbruksmetoder, minska utsläppen av växthusgaser och minska ljus- och ljudföroreningar för att rädda de minskande insektspopulationerna.

Källa: Our World in Data