Natur­­­julkalendern 2023: Linda Jonasson

I Naturjulkalendern presenteras varje dag en naturfotograf några bilder från det gångna året.
Linda Jonasson är bosatt vid havet i Blekinge. 2023 började hon med ett nytt fotoprojekt;
– Jag bestämde att varje vecka under 2023 publicera ett ”veckans foto”, med målet att lära mig mer, försöka hitta inspirationen i det lilla, och att utöka motiven till annat än fåglar.

• Fler av Lindas bilder kan ses på lindajonassonfoto.se

“Att vara ute i naturen har alltid varit en självklarhet, för att få lugn och återhämtning, och för att njuta av allt som lever där. Har haft fotografering som intresse sen väldigt unga år, men har senaste 10 åren utvecklat det än mer tillsammans med sambon Anders. Små eller stora fotoprojekt har stått på agendan, och då även intresset för fågelskådning ökat de senaste åren så har det blivit mestadels fåglar som fått stå motiv. Har under de senaste åren ställt ut foton lokalt i Ronneby och på Södermöre Naturfotofestival, samt även prisats i ett par mindre fototävlingar.

Då 2022 blev ett år där fotograferingen inte hade det fokus den brukar, satte jag i år upp en utmaning till mig själv. Jag bestämde att varje vecka under 2023 publicera ett ”veckans foto”, med målet att lära mig mer, försöka hitta inspirationen i det lilla, och att utöka motiven till annat än fåglar.

En av trädgårdens blommor, en av de få som på våren överlever hungriga harar och hjortar. Här har jag solnedgången som bakgrund och motljus, samt underexponering och en lätt blixt för att ge lite ljus på motivet.

Jag hade börjat känna mig låst vid projekt, om inte allt var ”perfekt” så blev det inget med fotograferingen. Jag hade glömt bort lite av den där spontaniteten som händer om man bara har kameran med sig ut på en promenad, eller ute i egna trädgården.

Året började lite trevande. Jag testade lite stilleben inomhus då vädret inte inbjöd till utomhusvistelse, men kände att det är ute jag vill vara när jag fotograferar. Det blev fåglar på mina veckobilder ett par gånger såklart. Det höll exempelvis till en vacker mandarinandshona i Ronneby Brunnspark.

Orädda änder är tacksamma fotoobjekt. Denna vackra mandarinandshona höll till i Ronneby Brunnspark, där ljus och omgivning gav vackra färger i dammen. Jag blev ganska smutsig på kuppen, då marknivå gäller för denna typ av fotografering.

När våren börjar komma smygande händer det mycket roligt i naturen. Man vill gärna vara ute jämt, kolla vad som börjar växa och lyssna på alla fåglar som börjar sjunga igen.

Vi har turen att bo väldigt bra, mitt i naturen med naturreservat runt hela tomten. Vi jobbar mycket på att få mångfald i vår trädgård, både vad gäller växter samt olika djur och insekter.

Nattfjärilar är oväntat söta när man får se dem på detta sätt. Denna fjäderbärare har såklart fått sitt namn av sina antenners storlek och form! Lockad till lampa, och sen fotad i mörker med blixt.

I vår för året nya damm är det många som vill dricka, och i vår sandiga mark bor många arter steklar och bin. Vi försöker också få delar av trädgården gräsfri och istället fylld med vildväxande blommor. I dessa miljöer spenderade jag många fotosessioner, bland annat testade jag blixt och motljus.

Under sommaren nördade vi in oss lite på olika grupper av fjärilar. En rolig artgrupp är glasvingarna, de ser mer ut som steklar men är alltså fjärilar. Även nattfjärilar är fantastiskt roligt att studera, man blir förvånad hur färggranna och speciella de är.

Glasvingar är inte så lätta att stöta på, men det visade sig att vår trädgård innehöll flera arter. Lockade med feromon och hittade under sommaren hela sju arter, däribland Svart poppelglasvinge.

På hösten ökar ofta inspirationen och antal fotosessioner, när naturen exploderar i färg. Tyvärr har vi här i Blekinge haft en väldigt regnig och grå höst, och det blev ingen riktig färgexplosion i skogarna här i närheten. Som tur var så stod den egna trädgården för en del färgprakt, och jag experimenterade lite med så kallad ICM (Intentional Camera Movement, avsiktlig kamerarörelse). Att röra kameran upp och ner under en lång exponeringstid visade sig vara väldigt roligt. Jag spenderade en bra stund bland höstlöv och ljung, och fick olika effekter varje gång. Även att zooma under exponeringstiden ger spännande bilder. ICM är något jag kommer fortsätta experimentera med.

ICM, avsiktlig kamerarörelse, ett nyfunnet intresse i min fotografering! Riktigt roligt att experimentera med olika rörelser och olika exponeringstid. Här har jag ½ sekunds slutartid och rör kameran uppåt-neråt under exponeringen.

Sammanfattningsvis blev 2023 ett bra fotoår. Jag lärde mig några nya saker och jag känner att inspirationen kom tillbaka. Jag är tacksam att vår trädgård ger så mycket, både till mig, mitt fotograferande och till alla djur, fåglar och insekter som lever och gynnas av det arbete vi gör där.
Nu vill jag önska alla ett nytt fint år, och glöm inte ta med kameran ut i vår vackra natur!”