Naturjulkalendern 2018: Zsombor Károlyi

I Natursidan.se:s Naturjulkalender 2018 presenterar varje dag en naturfotograf några bilder från det gångna året.

Zsombor Károlyi bor och studerar i Visby. Han har skådat fåglar i tio år, men åker aldrig ut i fält utan att kameran får följa med.

• Se fler av Zsombor Károlyis bilder på hans webbplats eller här på Natursidan.se

“Mitt naturår har varvats med universitetsstudier och resor. Jag har därför tyvärr inte kunnat unna mig så mycket tid att spendera utomhus i mitt närområde Gotland som jag hade velat, men har ändå haft ett fantastiskt år med många naturupplevelser. Något som var utmärkande är att jag inte bara har skådat fåglar utan även på allvar börjat fördjupa mig i andra grupper av organismer, och jag känner att jag fått en helt annan relation till arterna runtomkring mig än tidigare. Fotograferandet är något som gör mig väldigt glad men ärligt talat har jag haft en stor saknad av detta i år. Under nästa år hoppas jag kunna stanna upp oftare och kanske ge vissa motiv lite mer tid. En sak om jag successivt fått lära mig är att sluta jämföra mig med andra och bara njuta av mitt egna fotograferande, något som jag tror att jag inte är själv att ha haft svårt med. Det kan i värsta fall utgöra ett hinder för ens egna kreativitet och livsnjutande.

I februari fick jag tillfälle att leda en fågelresa åt Birdsafarisweden till norra Indien, där jag såg dessa indiska dvärguvar. Det ger alltid en extra dimension till en bild när två individer tar plats inom ramarna, speciellt när det är ett par.

Två bergskrabbor växer tillsammans i Södra Hällarnas naturreservat utanför Visby. Maj månad är en underbar tid att bo på Gotland. Dagarna är långa, det finns oändligt med nya bekantskaper att hitta i naturen, och kvällsljuset är helt underbart!

I början av juni spenderade jag en helg på Stora Karlsö med några vänner för att fira att vi blev färdiga med vårt första studieår. Ön är alldeles fullproppad med fåglar och många av dem är orädda för människor. En silvertärna som just löstes av från bosittandet av sin partner flyger upp för dagens första fisketur.

Sommaren spenderade jag hos min flickvän i Guatemala. Landet är inte så välkänt men otroligt vackert och mångfalden av fåglar är slående. Guatemalasaxstjärten (Slender Sheartail) är en av de vackraste fåglarna som jag hade hoppats kunna se i år.

Under sommaren började jag också fördjupa mig i Guatemalas inte så välkända fjärilsfauna. En del arter har endast observerats några enstaka gånger och det finns säkert en hel drös med obeskrivna arter att hitta också. Min absoluta favorit av de ca 300 arterna jag hittade är denna hane Hackberry Greenmark (Caria rhacotis) som återfinns från södra Mexiko till Peru.”