Kugghjul hittade i insekter

Issus. Foto: Användaren Hectonichus via Wikimedia Commons

I den robusta insekten issus, som tillhör familjen sköldstritar och förflyttar sig genom att hoppa från växt till växt, har forskare nu upptäckt vad som bara kan beskrivas som kugghjul. Två roterande skivor som kan haka i varandra.

– Vi har alltid tänkt på kugghjul som en uppfinning av människan, men vi har aldrig associerat dem med djur. Det är en väldigt enkel och smart lösning till vad som annars hade kunnat vara ett väldigt svårt problem, säger neurobiologen och biomekaniker Malcolm Burrows på Cambridge-universitet i Storbritannien.

Issus har sina ben under kroppen och måste hoppa synkroniserat med båda benen för att inte rotera kring sin egen axel i de kraftfulla hoppen. Med hjälp av höghastighetskameror filmade Burrows och hans kollega Gregory Sutton insekterna när de hoppade och kunde då mäta att benen alltid rörde sig inom 30 mikrosekunder från varandra. Eftersom det är snabbare än vad ett nervsystem klarar av att reagera så har issus utvecklat en mekanisk lösning – ett kugghjul på varje ben med ungefär ett dussin “tänder” som hakar i varandra. På så sätt hoppar issus betydligt mer kontrollerat.

– Jag tycker det talar för idén om att det inte finns något nytt under solen. Vad vi än uppfinner så kan något motsvarande hittas i djurriket, säger neurobiologen Ronald Hoy på Cornell-universitetet i Ithaca, N.Y.

Källa: Discovery