I helgen drar Skådarhjälpen igång – fågelskådning för Musikhjälpen

I fjol samlade Skådarhjälpen in hela 39 666 kronor till Musikhjälpen och dessutom upptäcktes en ringand av en av deltagarna. Lördag 8 december till söndag 16 december är det igång igen – fågelskådning för att bidra till årets Musikhjälpen-tema: Alla har rätt att vara olika.

För sjunde året i rad stöder Sveriges fågelskådare insamlingsevenemanget Musikhjälpen, som direktsänds i P3 och SVT/SVTPlay. Varje år samlas det in pengar till en undangömd humanitär katastrof och i år är temat “Alla har rätt att funka olika”. Genom åren har Skådarhjälpen bidragit med över 100 000 kronor.

Skådarhjälpens upplägg är enkelt:
• Skåda fåglar från kl 0:00 den 8 dec till klockan 22 söndag den 16 december. Försök se så många olika arter som möjligt, men du måste inte se mängder av fåglar för att hjälpa till.
• Rapportera dina observationer på Skådarhjälpen.se.
• Skänk (minst) en krona per art till “bössan” Skådarhjälpen (länk här). Pengarna går oavkortat till Musikhjälpen (via Radiohjälpen).
• Du tävlar om du vill individuellt, men också tillsammans med skådare i ditt rapportområde mot andra rapportområden. Var ses störst andel av fåglarna som brukar ses under perioden? Läs mer i tävlingsguiden.
• Behöver du hjälp att artbestämma fåglar? Kolla i vår fågelguide till vinterfåglar.

Det kan låta intensivt att skåda dygnet runt i en vecka, men tanken är att så många som möjligt ska hinna ut åtminstone någon gång och skåda.

LÄS ÄVEN: • Natursidans guide till fågelskådning

– Skådarhjälpen passar för alla, oavsett om man bara kommer se några enstaka arter i sin trädgård eller kommer lägga flera heldagar på att skåda i fält, berättade Skådarhjälpens initiativtagare Pär Lydmark när vi intervjuade honom för ett tag sedan.

Skådarhjälpen kan vara en hård tävling mellan olika landskap, mellan dig och en kompis, eller bara något som roar under de ljusa timmarna i december. Oavsett vilket är det för ett gott syfte.

Förra året sattes nytt insamlingsrekord med 39 666 kronor. Kan det slås i år?

Mer information:
• www.skådarhjälpen.se
• Följ Skådarhjälpen på Facebook
• Mer information om Musikhjälpen.