Gör fågelsång oss avslappnade och alerta?

Ni följer kanske vår växande artikel om fågelsång i Sverige. Kanske har ni också märkt att ni känt er avslappnade och intellektuellt stimulerade medan ni lyssnar? Det hävdar åtminstone “ljudexperter” i Storbritannien sker med oss när vi lyssnar på fågelsång.

Sjungande tofsmes. Foto: Erik Hansson

Enligt Julian Treasure, författare till boken “Sound Business” och ordförande hos oljudskonsulten “The Sound Agency”, gör fågelsång “kroppen avslappnad och sinnet alert”. Han menar att det beror på att vi under tusentals år lärt oss att fåglar bara sjunger när de känner sig säkra. Det är när sången tystnar vi behöver vara på vår vakt. Fågelsång har också i alla tider fungerat som en väckarklocka som signalerar starten på dagen när det är dags att vara alert.

Enligt Treasure är fågelsång bland annat ett utmärkt bakgrundsljud vid pluggande. Det ska bero på att fågelsången inte är så repetitiv att den blir störande, men inte heller så att du blir sömnig eller uttråkad.

På Alder Hey Children’s Hospital i Liverpool används inspelad fågelsång med positivt resultat för att lugna unga patienter under behandlingar och provtagningar. Patienter kan dessutom få med sig en CD med fågelsång hem från sjukhuset.

Det ska sägas att det inte verkar finnas någon forskning som fastslår att fågelsång verkligen skulle göra oss avslappnade och alerta. Däremot är det många som upplever att det är på det viset och det finns forskning som kommit fram till att naturliga ljud kan få oss att slappna av och att skogspromenader kan fungera mot depression och hjärtproblem.

Källa: BBC