Det är inte längre tillåtet att elda grenar och löv i trädgården

I Sverige gäller nya regler från årsskiftet angående trädgårdsavfall. ”I praktiken” innebär det att det inte längre är tillåtet att elda grenar, löv, växtrester och gräs.

Reglerna kommuniceras från Naturvårdsverket och är en del av EU:s avfallsdirektiv. De infördes redan 1 januari 2024 och gäller så kallat trädgårdsavfall, exempelvis grenar, löv, växtdelar, gräsklipp, stubbar och annat. De nya reglerna innebär att dessa inte får brännas i trädgården. Ved är dock ett undantag eftersom det inte räknas som avfall.

Trädgårdsresterna ska istället ”materialåtervinnas”. Antingen genom att komposteras på tomten, lämnas till en återvinningscentral eller samlas in av kommunen.

Undantag kan ges

Det går att få undantag från bestämmelserna, men då måste man ansöka om det via kommunen, berättar Milla Sundström, handläggare på avfalls- och kemikalieenheten:
– Det kan till exempel handla om att det är väldigt långt till närmsta återvinningscentral.

Hon tillägger att det även går att söka dispens för majbrasor. Den gäller då för en specifik tid och plats.

Grenar i ett risstaket.

Tips: Återanvänd i trädgården

Folkbildningsprojektet Rikare trädgård, där Natursidan är en del, har gjort en guide till vad du kan göra med grenar i trädgården istället för att elda upp dem. De är en viktig resurs både i dina odlingar och för den biologiska mångfalden. Här följer tips på vad du kan göra med detta ”trädgårdsavfall”:

• Grenar: Bygg antingen ett risstaket eller lägg en rishög i ett hörn. Du kan också använda dem som en grund i en så kallad hügelbädd för att hålla fukten och näringen bättre i dina odlingar. Grenar är också utmärkta som stöttor åt exempelvis tomater och andra grönsaker. Grövre grenar kan användas i bihotell eller som en mur.
  • Löv: Löv är en perfekt resurs för din kompost som kommer ge dig jord med hög kvalitet inom något år. Du kan också kratta in löven under buskar och i odlingar. Sådan täckodling gör att fukten bibehålls bättre, oönskade växter får det svårare att konkurrera och dessutom förbättras jorden undan för undan.
  • Växtdelar: Låt dem ligga och torka ut ett tag och sortera bort spridningsbenägna växter och fröer, men annars kan växtdelarna hamna på komposten eller som täckodling. Många växter kan även läggas i vatten för att skapa näringsrik bevattning åt dina odlingar.
  • Gräsklipp: Gräsklipp är också en suverän, näringsrik resurs för kompost och täckodling. Det kan du i stort sett inte få för mycket av till dina odlingar. Om du dessutom sparar upp en del av gräsmattan som äng så slipper du så mycket gräsklipp.
  • Stubbar: Såga till dem så att du får sittstubbar på lämpliga platser i trädgården. Eller borra hål i dem så att de blir som bihotell.

Källa: Naturvårdsverket

Läs mer om hur du gynnar biologisk mångfald i trädgården hos Rikare trädgård.