Gå till innehållet

Ett bra stativ och stativhuvud är viktigt om du exempelvis behöver stabilitet när det blåser kraftigt. Foto: Erik Hansson

Att välja stativ och stativhuvud till kamera eller tubkikare

Stativ och stativhuvud är en viktig del av både fågelskådning och naturfotografering. Här ska vi försöka gå igenom vad som är värt att tänka på. Som källor har använts åtskilliga guider, samt samtal med personal i butiker specialiserade på optik. 

Det första du måste tänka igenom är hur du använder din utrustning och vad du egentligen behöver. Är det viktigt för dig att ha ett stabilt stativ som klarar tung optik och som står pall för hårda vindar? Är det viktigare för dig att ha ett litet, smidigt stativ som du enkelt kan ta med dig överallt? Vad har du för budget? Är du känslig för att bära på tung utrustning?

När du tänkt igenom dina behov blir det lättare att inse vad du faktiskt behöver. Du bör också vara beredd på att det knappt finns någon perfekt utrustning och om du hittar det ultimata alternativet så är det stor risk att det blir väldigt dyrt eller väldigt mycket att bära runt på.

Stativ

Ett stativ kostar någonstans mellan 1000 och 7000 kronor, men du bör inte köpa de billigaste alternativen eftersom dessa inte riktigt håller måttet (och kan visa sig bli dyra om din utrustning ramlar i backen).

Ett av de största valen att göra inför köpet är att bestämma om du ska ha ett vanligt stativ i exempelvis aluminum eller en dyrare lättviktsvariant i kolfiber. Ett kolfiberstativ är några tusenlappar dyrare, men väger å andra sidan ungefär ett kilo mindre, vilket är väldigt skönt om du ofta går långt med utrustningen över axeln.

Benen på stativet brukar gå att fälla ihop med tre eller fyra lås per ben och de kan antingen vara av ringlås (vridreglage), vingmutter eller “snabblås” (hasp). Alla tre är bra alternativ och med lite övning blir du snabb på att fälla ut och in benen så att du inte missar något. Över lag innebär fler lås på varje ben en högre vikt och fler känsliga punkter.

Vissa stativ har så kallad centrumstolpe i mitten, mellan de tre benen. Det är värt att tänka på att denna kan vara i vägen om man fäller ut stativbenen horisontellt och då göra det svårt att komma ner i en lägre vinkel. Dessutom har stativ utan centrumstolpe ofta längre ben, vilket ger bättre stabilitet jämfört med att hissa upp stolpen.

Tänk på att stativet du köper måste vara tillräckligt högt. Om du är längre än medelsnittet är det viktigt att testa så att du kan stå ordentligt med rak rygg. Annars är risken stor att du kommer drabbas av irriterande “gamnacke” efter någon timme.

Stativ för fågelskådning

För fågelskådning används stativ för att hålla upp tubkikaren. Det viktigaste är att det är stabilt (det är svårt att skåda i en tubkikare som skakar i vinden) och i viss mån att det går snabbt att sätta upp (det är retligt att missa en fågel för att du är för långsam med stativet).

Ett enkelt sätt att förbättra stabiliteten kan vara att köpa en krok som fästs på centrumstolpen (ingår i vissa stativ). Häng sedan något tungt i kroken när du skådar för att få stativet att stå stadigare.

Annars bör centrumstolpen vara nedfälld så mycket som möjligt. Den är inte lika stabil som benen och riskerar att öka vibrationerna från blåst.

Det finns även stativ i trä. Här i bruk av insektsfotografen John Hallmén. Foto: Erik Hansson

Stativ för fotografering

Innan du tar till dig råd om stativ så är det viktigt att du själv vet hur du fotograferar och vad du har för planer med din fotografering. Annars är risken stor att du får tvärsäkra råd som kanske egentligen inte riktigt passar dig och din stil.

Om du till exempel bara fotograferar makro vill du antagligen ha ett litet smidigt stativ som kan ta din kamera nära marken för att enkelt komma inom räckhåll för blommor och insekter. Bär du runt på ett 600 mm teleobjektiv, vill fota med långa slutartider blåsiga dagar vid havet eller om du fotar mycket stillasittande, till exempel från ett gömsle, så behöver du troligen ett stabilt trebensstativ. Slutligen – om du brukar promenera och oftast fotografera sådant som kommer i din väg kanske inte ens stativ är din grej – det kanske bara känns onödigt tungt att släpa på?

Vid fotografering finns även möjligheten att använda enbensstativ. Nackdelen med dem är att de måste ha ett stöd hela tiden för att de inte ska välta och därmed är man lite mer låst i fotograferandet. Fördelarna är att de är mycket smidigare och lättare att bära med sig än trebensstativ.

Det är långt ifrån alla naturfotografer som använder sig av stativ. Även om det minskar risken för skakoskärpa och gör det lättare/möjligt att fotografera i svagt ljus så gör det dig också mindre rörlig än om du fotograferar på fri hand. Ett stativ ger dig dock fler möjligheter som naturfotograf. Det är jobbigt att hålla kameran redo under långa stunder och då är ett stativ oumbärligt. Inte minst eftersom det ofta är en bra idé att ha tålamod som naturfotograf och ibland låta naturen komma till dig istället för att gå runt och leta motiv.

Stativhuvud

Det finns i stort sett tre olika sorters stativhuvud – gimbal/vagga, videohuvud och kulled eller trevägshuvud. Valet mellan dem är inte så svårt om du vet ungefär vad du ska använda det till.

Trevägshuvud är ett alternativ till kulled där man helt enkelt har tre reglage för de olika dimensionerna. Det är en smaksak om man föredrar kulled eller trevägs, så testa dig fram.

Prismässigt ligger stativhuvud på allt från 1000 kronor till 10 000 kronor, men även här är det värt att inte köpa de allra billigaste eftersom de sällan håller måttet. Ett stativ är inte bättre än sin sämsta del och det spelar ingen roll om du har ett suveränt stativ om huvudet är dåligt. Risken är då att din kikare eller kamera skakar i vinden, rör sig ryckigt eller kanske börjar “dippa” för att huvudet inte orkar hålla upp tyngden från optiken.

Stativhuvud för fågelskådning

För tubkikare och fågelskådning finns egentligen bara ett alternativ – videohuvud. Dessa används även för videokameror och har en spak/handtag som gör det enklare att panorera och följa fåglarna.

Det går förvisso att använda så kallad vagga också, men det är inte alls lika smidigt, väger betydligt mer och kostar mer också.

Tänk också på att de flesta videohuvuden väger en hel del och om du lagt ner mycket pengar på ett lätt kolfiberstativ känns det kanske dumt med ett tungt huvud. Håll koll på vikten, det har på senare år kommit allt fler huvuden där tillverkarna har skalat ner ordentligt på vikten.

Testa flera olika videohuvuden så att du tar ett som känns bra. För 2000-3000 kronor får du ett vettigt videohuvud, men det finns de som kostar över 10 000 kronor.

Det tar en liten stund att vänja sig med att fotografera med en “vagga”, men sedan är det både väldigt bekvämt och stabilt. Perfekt vid stationär fotografering. Foto: Erik Hansson

Stativhuvud för fotografering

Det finns tre olika stativhuvuden att välja mellan för naturfotografer – videohuvud, vagga eller kulled/trevägs. Videohuvud är framför allt för dig som filmar och är lite klumpigt för stillbildsfotografering. Därför tas inte det upp mer här.

Kulled är kanske det vanligaste alternativet för fotografering och det är också här det finns absolut flest modeller att välja mellan. Huvudet är uppbyggt kring en kula och ger kameran stor rörlighet åt alla håll. De dyrare modellerna har oftast ett välkommet reglage för tröghet och dessutom mindre risk att kameran rör sig ryckigt eller börjar “dippa” för att inte kulan orkar hålla uppe vikten. Riktigt bra modeller klarar vikter på 40 kilo, men kostar då också flera tusen. Det går att köpa hyfsade kulledshuvud för mellan 1000 och 2000 kronor.

För dig som har lite tyngre utrustning och vill kunna följa exempelvis fåglar i flykt på ett smidigt och stabilt sätt kan en vagga/gimbal vara ett bra val. Då kan kameran enkelt panoreras i både sid- och höjdled och med lite övning hänger du även med snabbt förbiflygande fåglar. Den största nackdelen med vaggor är att de väger en del. Räkna med mellan 1,0 och 1,7 kilo. Dessutom ligger priset på ungefär 4000 kronor.

Slutligen

Det stämmer inte alltid, men en tumregel när det gäller stativ och stativhuvud är att du får ungefär vad du betalar för. Ska du använda något mycket och i ganska tuffa förhållanden behöver du lägga ut lite mer pengar. Om du har låga krav och inte kommer använda utrustningen så ofta finns det ingen anledning att lägga ut onödiga tusenlappar för något du inte använder. Det går dock inte att komma ifrån att ett kolfiberstativ är en stor lättnad i dubbel bemärkelse.

Transparens: Vi fick låna stativ och stativhuvud av Sirui inför den här artikeln. Även utrustning från Manfrotto har testats.

Mer att läsa