11-åring som mobbades för insektsintresse är nu publicerad författare

The Bug Girl.

Sophia Spencer retades i förskolan för sitt insektsintresse och tappade lusten för småkryp. Men tack vare sin mamma och en entomologisk förening har hon nu som 11-åring både publicerats i en vetenskaplig tidskrift och skrivit en bok om sina upplevelser.

Sophia Spencer, som bor i Kanada, brukade älska insekter och hennes favoriter var gräshoppor. Men när familjen flyttade till en ny plats möttes hon av oförstående elever på sin nya skola och hon blev retad för sitt intresse så till den grad att hon började tappa intresset.

– Jag gav upp, för jag ville ha vänner. Om jag kunde få vänner, men inte göra det jag älskar, så var jag redo att ge upp det, säger Sophia Spencer i en intervju med CBC.

Men hennes berättelse får en lycklig fortsättning. Hennes mamma hörde av sig till Entomological Society of Canada (ESC) (Entomologiska Föreningen i Kanada) för några år sedan. Föreningen gick ut med en uppmaning i sociala medier som kom att nå ut till över en miljon personer.

Sophia Spencer fick snart stöd, uppmuntran och utrustning från insektsforskare i hela världen. Hon blev till och med publicerad i en vetenskaplig tidskrift när doktoranden Morgan Jackson bad Sophia skriva om sin berättelse i en uppsats. Hon skrev då:

– Min mamma säger att jag är mitt gamla vanliga roliga jag med självförtroende igen efter att ha sett alla andra tjejer som gillar insekter. Och nu har jag ett mikroskop som någon skickade till mig och när jag tar med mig det till skolan, kommer barnen i skolan till mig när de hittat en insekt. Efter att jag blev berömd, kommer folk ibland fram till mig i min stad och säger ”Hej, du är Sophia – insektsflickan” och det får mig att må bra, även om jag inte ska prata med dem eftersom de är främlingar.

Nu, fyra år senare, släpps boken “The Bug Girl”. Den är skriven av Sophia Spencer i samarbete med författaren Margaret McNamara (“Dinosaurieexperten”) och handlar om hennes historia. Nu hoppas Sophia och Margaret att boken ska inspirera andra barn att följa sina passioner även om de verkar lite konstiga i andras ögon.

Sophia Spencer vet redan nu vad hon ska göra i framtiden, enligt en intervju med A Mighty Girl:
– Jag vill definitivt, definitivt, definitivt studera insekter när jag blir stor.

Källor: The Observer, A Mighty Girl och CBC